‘Door het melden van (lichte) bijtincidenten kun je erger voorkomen’
In gesprek over het nieuwe hondenbeleid met handhavers Romilde en Carmen
Voor de één de allerbeste vriend, voor de ander een grote bron van ergernis; honden. Van klachten over hondenpoep tot agressieve honden. Team Handhaving heeft er regelmatig mee te maken en het aantal bijtincidenten binnen de gemeente neemt helaas toe. Reden om per 22 november 2023 duidelijke beleidsregels in te voeren voor bijtincidenten. Het belangrijkste doel hiervan is vooral om op tijd te kunnen ingrijpen om ernstige bijtincidenten te voorkomen. Handhavers Romilde en Carmen zijn gespecialiseerd in het hondenbeleid en vertellen hier graag over.
Voor we in gesprek gaan rond Carmen nog even een telefoongesprek over een bijtincident af: ‘Ik begrijp het meneer, maar voor ons is dit de eerste melding over deze hond. Als mensen het niet melden kunnen we er niets mee’. Zodra het gesprek beëindigd is, licht ze toe: ‘Dit is precies waar het om gaat. Als we eerder meldingen hadden ontvangen over deze hond, had deze misschien voorkomen kunnen worden.’ Ondertussen is Romilde ook aangeschoven: ‘Het is belangrijk dat mensen zich er van bewust worden dat je door het melden van (lichte) bijtincidenten erger kunt voorkomen. Dan kunnen we het in de gaten houden en indien nodig actie ondernemen.’
Voorkomen is beter
Pas geleden had Romilde een situatie waarbij ze preventief kon handelen. Na 3 meldingen ging ze langs bij het desbetreffende adres. Romilde: ‘We zijn met de eigenaren in gesprek gegaan en toen kwam het verhaal naar boven. Het bleek dat de hond was aangereden en sindsdien zichzelf niet meer was. Hij blafte naar alles en iedereen die hij tegenkwam. Ze hadden hem aan 2 lijnen, omdat hij al een keer was ontsnapt en ze het niet vertrouwden. Ook hadden ze uit voorzorg een muilkorf omgedaan. Uiteindelijk hebben we de burgemeester geadviseerd een aanlijn- en muilkorfgebod op te leggen en is dit opgevolgd.
Verwaarloosde hond
‘Wanneer er een melding binnenkomt gaan we altijd langs’, vertelt Carmen. ‘Het is belangrijk dat we de eigenaar én de hond zien. Overlast vanwege een blaffende hond kan namelijk ook een schreeuw om hulp zijn vanwege verwaarlozing. Ik kreeg een keer een melding dat een hond de hele dag in de tuin zat, niet werd uitgelaten en constant blafte. Het betrof een verwaarloosde hond. Dan schakelen we de dierenpolitie of dierenbescherming in.’
Iedere situatie is anders
De nieuwe beleidsregels voor bijtincidenten zijn een leidraad om het incident te beoordelen. De omstandigheden spelen hierbij een grote rol. Romilde: ‘Iedere situatie is anders. Wat is er gebeurd? Wat was de aanleiding? Hoe ernstig is het? En is het al vaker gebeurd? Als we de hond gevaarlijk of hinderlijk achten, dan kan de burgemeester uit veiligheid een muilkorfgebod opleggen. Dat kan dus al vóór een hond iets heeft gedaan.’ Carmen vult aan: ‘Er kan ook een gedragstest voor de hond worden opgelegd of het volgen van een cursus door de eigenaar. In het ergste geval wordt de hond in beslag genomen.’
Een melding maken
Melding maken kan via de app MijnGemeente of telefonisch via het algemene nummer. Op tijd een melding maken kan erger voorkomen. Anoniem melden mag ook, maar het is vaak wel prettig als de melder gebeld kan worden voor meer informatie. Carmen: ‘Bij anonieme meldingen is het lastiger te achterhalen wat nu precies de achtergrond is. Gaat het om de hond of is er iets anders aan de hand, zoals een burenruzie? We ontvangen ook meldingen over honden die loslopen op plekken waar dat eigenlijk niet mag. Bijvoorbeeld iedere ochtend om 8.00 uur in een park. Dan gaan we er heen als de dienst dat toelaat. We moeten het zelf constateren, alleen dan kunnen we het gesprek aangaan en waarschuwen of bekeuren. Er wordt altijd wat met een melding gedaan en als de melder bekend is laten we weten hoe het is gegaan. We kunnen er niet altijd iets mee, omdat de hond bijvoorbeeld niet altijd wordt aangetroffen als we langsgaan.’ Romilde: ‘Meldingen over overlast van hondenpoep zijn bijna nooit te constateren. Hondenpoep is eigenlijk de grootste ergernis. Daar kunnen we helaas eigenlijk vrij weinig mee. We moeten het namelijk zien gebeuren en dus op heterdaad betrappen.’
Schade onderling afgehandeld? Meld het wel
Soms lossen mensen een incident onderling op. Maar is dat nu wel zo verstandig? ‘Heel fijn als mensen het onderling oplossen na een bijtincident, maar meld het wel’, benadrukt Romilde. ‘Het kan best al vaker zijn gebeurd of nog vaker gaan gebeuren. Dan is het zonde dat we dus al heel veel informatie over de hond missen. Carmen: ‘Ik probeer mensen er wel altijd van te overtuigen dat ze het los van elkaar moeten zien. Het schadeverhaal gaat niet via de gemeente, dat is iets civiel rechtelijks. Dit regelen de betrokkenen zelf. We willen graag een algemeen beeld hebben van de hinderlijke en gevaarlijke honden in Purmerend. Dan kunnen we het in de gaten houden en actie ondernemen wanneer een hond echt gevaarlijk blijkt te zijn.’
Carmen komt nog even terug op het telefoongesprek van vanmiddag: ‘De meneer die ik net sprak was dus gebeten. Hij gaf aan dat dit niet het eerste bijtincident met die hond was. We hebben alleen nooit eerder een melding ontvangen, dus ik moet dit beoordelen als een eerste incident. Dit houdt in dat ik aan de hand van de verwondingen de burgemeester alleen kan adviseren een waarschuwing te geven voor een aanlijn- en muilkorfgebod. Als we die andere meldingen wel hadden gehad, dan was het misschien al een aanlijn- en muilkorfgebod geweest. Dit zorgt vervolgens weer voor onbegrip bij deze meneer, dat begrijp ik, maar ik kan gewoon niet anders als mensen het niet melden. Het is dus belangrijk om het altijd te melden, ook al los je de schade samen op. Alleen dan kunnen we wat doen met de uitzonderingen, want dat zijn het. De meeste honden zijn natuurlijk ontzettend leuk en daar beleven veel mensen plezier aan.’
Melding maken
Melden kan eenvoudig via een bewonersmelding op de website of in de MijnGemeente-app. Hier kunt u een melding maken bij de categorie dieren, subcategorie 'dierenoverlast' met een omschrijving van de situatie en uw contactgegevens.
U kunt ook bellen naar 0299 – 452 452.