Register verkoop en inkoop gebruikte goederen

Als u handelt in tweedehands goederen, bent u verplicht om u bij de gemeente aan te melden als handelaar. Dit gaat via het Digitaal Opkopers Loket (DOL).

Aanmelden DOL

U maakt hiervoor een account aan via het Digitaal Opkopers Loket. Wij nemen, ter controle, per e-mail contact met u op. Uw gegevens worden door ons bewaard en zijn alleen toegankelijk voor een aantal medewerkers van de gemeente en eventueel de politie.

Registratie aan- en verkopen

U bent als handelaar ook verplicht een registratie van uw aan- en verkopen te maken. De manier waarop u dat doet is vrij. U kunt hiervoor gratis gebruikmaken van het Digitaal Opkopers Register (DOR). In dit register kunt u iedere aankoop registreren. Het DOR voldoet aan de wettelijke eisen.

Wat registreert u in het in- en verkoopregister?

U bent wettelijk verplicht om de volgende zaken te registreren als u goederen in- of verkoopt:

  • Om welk goed het gaat.
  • Wanneer u het goed heeft gekocht.
  • Van wie u het goed heeft gekocht of ingenomen.
  • Voor welk bedrag u het goed heeft ingekocht of ingenomen.
  • Op welke datum en aan wie u het goed heeft (door)verkocht.

Als u een goed opkoopt, moet u het 5 dagen in bewaring houden voordat u het mag doorverkopen.

De controle op het digitale opkopersregister (DOR) gebeurt door handhavers van gemeente Purmerend. Deze maatregelen zijn nodig in de strijd tegen heling. Meer informatie hierover staat op de website www.stopheling.nl.