Wat heb ik nodig?
Om te kunnen stemmen heeft u een stempas en een identiteitsbewijs nodig. U krijgt uw stempas thuisgestuurd. Uw identiteitsbewijs mag maximaal 5 jaar verlopen zijn.
U ontvangt uw stempas thuis
Als u mag stemmen, krijgt u uw persoonlijke stempas thuisgestuurd. U ontvangt deze uiterlijk woensdag 8 november 2023.
Heeft u op vrijdag 10 november 2023 geen stempas ontvangen of u bent deze kwijtgeraakt? Vraag dan uiterlijk vrijdag 17 november, 17.00 uur een vervangende stempas aan. Dit kan via DigiD, schriftelijk of persoonlijk in het stadhuis. Zonder stempas kunt u niet stemmen.
DigiD
Wilt u een vervangende stempas met DigiD aanvragen? Dit kan tot en met vrijdag 17 november 2023. Meer informatie hierover volgt.
Schriftelijk
Uw schriftelijke verzoek voor een vervangende stempas moet uiterlijk vrijdag 17 november 2023 binnen zijn bij Bureau Verkiezingen. Stuur een kopie van uw identiteitsbewijs ook mee. Stuur uw schriftelijk verzoek naar:
Gemeente Purmerend,
t.a.v. Bureau Verkiezingen
Purmersteenweg 42
1441 DM Purmerend.
Persoonlijk
Tot uiterlijk dinsdag 21 november 2023 tot 12.00 uur kunt u bij de centrale balie van het stadhuis een vervangende stempas aanvragen. Maak hiervoor telefonisch een afspraak.
Dit kan tijdens openingstijden van Burgerzaken:
- van maandag tot en met donderdag tussen 9.00 en 16.00 uur
- op donderdagavond van 18.00 tot 20.00 uur
- vrijdag van 9.00 tot 12.00 uur
Neem uw geldig identiteitsbewijs mee.
Om te kunnen stemmen heeft u een stempas en een identiteitsbewijs nodig.
Identiteitsbewijzen waarmee u kunt stemmen
U kunt een van deze Nederlandse identiteitsbewijzen meenemen:
- paspoort
- identiteitskaart
- rijbewijs
Stemmen met een verlopen paspoort of identiteitsbewijs
Uw identiteitsbewijs mag maximaal 5 jaar verlopen zijn. Bij ‘geldig tot’ mag de datum niet eerder zijn dan 23 november 2018. Is uw identiteitsbewijs geldig tot 22 november 2018, dan kunt u hiermee niet stemmen. Controleer daarom op tijd of uw identiteitsbewijs nog geldig is.
Heeft u geen identiteitsbewijs of is dit meer dan 5 jaar verlopen? En kunt u niet meer op tijd een nieuw identiteitsbewijs aanvragen? Dan kunt u een andere kiezer een schriftelijke volmacht geven om namens u te stemmen. Hoe u volmacht geeft, leest u op de pagina Iemand anders laten stemmen, onder het kopje Schriftelijke volmacht.
Identiteitsbewijs gestolen of kwijt?
Is uw identiteitsbewijs gestolen of bent u het kwijt? Met een verklaring van vermissing, afgegeven door de gemeente, kunt u toch stemmen. Neem dan ook een pasje met uw foto mee. Bijvoorbeeld een gepersonaliseerde OV-chipkaart.
Kunt u niet stemmen omdat u bijvoorbeeld ziek bent of op vakantie in het buitenland? Dan kunt u iemand anders vragen om voor u te stemmen. Dit heet machtigen. Lees meer informatie op de pagina Volmacht.