Stamboomonderzoek

U kunt bij de gemeente gegevens opvragen voor een stamboomonderzoek.

Wat kunt u opvragen?

  • Geboorteakten niet ouder dan 100 jaar.
  • Huwelijks/partnerschap akten niet ouder dan 75 jaar.
  • Overlijdensakten niet ouder dan 50 jaar.

Voor oudere bronnen dan hierboven genoemd kunt u een aanvraag doen bij het Waterlands Archief.

Aanvragen

Om gegevens op te vragen dient u een schriftelijk verzoek in bij de gemeente. U stuurt een e-mail naar info@purmerend.nl of een brief waarin u omschrijft welke gegevens u wilt hebben. 

Stuur een kopie van uw identiteitsbewijs mee (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs).

Gemeente Purmerend
Burgerzaken
Postbus 15
1442 DM Purmerend

Afschrift of uittreksel 

U kunt een afschrift of uittreksel opvragen. Een afschrift van een akte van de burgerlijke stand is een fotokopie van de akte. Dit bevat een stempel en handtekening van de ambtenaar van de burgerlijke stand. 

De volgende personen kunnen een afschrift aanvragen:

  • uzelf
  • een gemachtigde
  • iemand met een ‘gerechtvaardigd belang’ (dit kan bijvoorbeeld het geval zijn bij een gerechtelijke procedure).

Een uittreksel bevat alleen de persoonsgegevens uit de akte. De volgende personen kunnen een uittreksel aanvragen:

  • uzelf
  • een gemachtigde
  • andere belanghebbende (echtgenoot of erfgenaam).

Kosten

Voor gegevens die u opvraagt bij de gemeente worden kosten berekend. Deze kosten verschillen per aanvraag.

  • U betaalt € 25,50 per kwartier dat de medewerker van de gemeente archieven moet raadplegen.
  • Voor iedere volgende 15 minuten wordt het tarief verhoogd met € 12,75.
  • Vraagt u om een uittreksel en/of akte dan betaalt u deze ook. Een uittreksel kost € 11,80, een akte kost € 14,30.