Samenvatting Verkeersveiligheidsplan 2025
Purmerend heeft een Verkeersveiligheidsplan opgesteld dat voortkomt uit het Mobiliteitsplan 2022. Met dit plan zorgen we stap voor stap voor minder ongelukken en een veilige omgeving voor alle weggebruikers.
Purmerend heeft een Verkeersveiligheidsplan opgesteld dat voortkomt uit het Mobiliteitsplan 2022. Met dit plan zorgen we stap voor stap voor minder ongelukken en een veilige omgeving voor alle weggebruikers. Het streven is om vóór 2030 een duidelijke verbetering te zien. Het uiteindelijke doel: 0 verkeersslachtoffers in 2050.
Preventieve en risicogestuurde aanpak
In Nederland neemt het aantal ernstige verkeersslachtoffers toe. De daling van het aantal verkeersdoden lijkt stil te staan. Ook in Purmerend zien we deze trends, ondanks de inzet van de overheid en gemeenten om het verkeer veiliger te maken. Daarom is een nieuwe aanpak nodig. Het Rijk, provincies, gemeenten, vervoerregio’s en maatschappelijke organisaties hebben samen het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 (SPV 2030) opgesteld. Dit plan wil niet alleen gevaarlijke plekken verbeteren, maar ook ongevallen juist voorkomen. Deze preventieve en risicogestuurde aanpak is ook het uitgangspunt van dit Verkeersveiligheidsplan.
Verkeersveiligheid in Purmerend
De ontwikkeling van verkeersdoden en -ongevallen liggen in Purmerend in lijn met de landelijke cijfers. Sinds 2019 zijn er gemiddeld 300 ongevallen per jaar in Purmerend. In bijna 30% van die gevallen is er sprake van letsel. Jaarlijks vallen er 1 of meer verkeersdoden, behalve in 2020. Sinds 2021 is er een stijging van gewonden zichtbaar. Veel ongevallen gebeuren op wegen waar 50 km/u gereden mag worden. Bij de meeste ongevallen zijn kwetsbare groepen betrokken, zoals jongeren, ouderen, bestuurders van tweewielers en voetgangers. Fietsers zijn minder vaak betrokken dan landelijk gemiddeld, maar toch is de situatie zorgelijk.
Ervaringen van inwoners, ondernemers en bezoekers
Inwoners, ondernemers en bezoekers konden via een enquête hun mening geven over verkeersveiligheid in de gemeente. Ongeveer 3.000 mensen vulden deze in. Wat opvalt is dat men vindt dat snel rijden en het gedrag van snelle fietsen zorgen voor gevaar. Veel meldingen gaan over situaties waarbij geen voorrang wordt gegeven en waar auto's en tweewielers betrokken zijn. Ook wordt de inrichting van wegen genoemd: onduidelijke situaties en gevaarlijke oversteekplaatsen. Vooral voor (elektrische) fietsen en voetgangers is de openbare ruimte soms onveilig ingericht.
Risicoanalyse
In de aanpak van de verkeersveiligheid staat de risicogestuurde aanpak centraal. In dit Verkeersveiligheidsplan maken we een risicoanalyse op basis van 7 risico-indicatoren. Deze zijn gebaseerd op de verzamelde data en lokale thema’s die we belangrijk vinden, zoals fietspaden en schoolomgevingen. De locaties en wegvakken worden geanalyseerd door middel van een scoringsmethodiek. Op basis van deze scores worden verkeersongevallenconcentraties (VOC’s) en aandachtslocaties in kaart gebracht en geprioriteerd.
Maatregelen en aanpak
In dit plan staan de maatregelen die we de komende jaren gaan uitvoeren om aandachtslocaties aan te pakken en de gemeentelijke doelstellingen te halen. Deze zijn ingedeeld in korte, middellange en lange termijn en vallen onder drie hoofdonderdelen, ook wel de 3 E’s genoemd:
- Engineering (infrastructuur): ingrepen voor veilige wegen en paden, zoals verlagen snelheid en aanpassen kruisingen.
- Education (educatie): bewustwording en informatie voor weggebruikers door middel van campagnes en voorlichting.
- Enforcement (handhaving): controle en toezicht op verkeersregels, bijvoorbeeld met flex- en focusflitser.
Alle maatregelen worden verder uitgewerkt in een Uitvoeringsagenda 2026-2030. Deze agenda wordt gebiedsgericht vormgegeven per gebied of wijk. De agenda wordt op een later moment voorgelegd aan de gemeenteraad.