Schuldhulpverlening

Heeft u zorgen over geld? Kunt u uw rekeningen niet op tijd betalen? Samen met Loket Schulddienstverlening kunt u deze problemen aanpakken.

Intakefase

  • Tijdens de intake gaan we met u in gesprek over uw financiële situatie. Aan de hand van uw verhaal gaan we bekijken of we u kunnen helpen om eventuele financiële problemen op te lossen. U ontvangt van ons een advies en zo nodig stellen wij een plan van aanpak met u op.
  • Naar aanleiding van het plan van aanpak vragen wij u een aantal gegevens te verzamelen.
  • Tijdens het vervolggesprek gaan wij met u in gesprek over de verzamelde gegevens en verdere invulling van het plan van aanpak. Op basis van de gegevens beoordelen wij of er een schuldenregeling opgestart kan worden.
  • Voor een schuldenregeling is het belangrijk dat uw financiële situatie stabiel is. Wij kunnen hiervoor budgetbeheer inzetten of bijvoorbeeld een verwijzing doen naar een hulpverlener.

Schuldenregeling

U wordt geholpen met een structurele oplossing voor al uw schuld. Dit betekent een regeling met alle schuldeisers, meestal door een schuldenregeling. Een schuldenregeling kan:

  • ‘minnelijk’ ontstaan waarbij schuldeisers gevraagd wordt om akkoord te gaan met een voorstel. Als schuldeisers niet vrijwillig akkoord gaan met een voorstel kan de rechter bekijken of dit wel of niet terecht is en de schuldeiser alsnog dwingen om akkoord te gaan. Zo’n procedure heet een Dwangakkoord.
  • ontstaan met de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP). De rechter wordt dan gevraagd om iemand toe te laten tot de sanering. Deze procedure wordt pas ingezet wanneer het minnelijke traject en/of het Dwangakkoord niet zijn geslaagd.

Er zijn verschillen tussen een minnelijke of een wettelijke sanering. In beide gevallen is iemand na afloop schuldenvrij en heeft diegene naar vermogen afgelost op zijn schulden. Beide trajecten hebben een looptijd van 18 maanden.

Tijdens het doorlopen van de schuldenregeling ontvang u begeleiding vanuit het Loket Schulddienstverlening. U heeft een vast aanspreekpunt.

Wilt u meer weten over schulddienstverlening om zo een overzicht te krijgen van alle stappen? Bekijk dan de video Schulddienstverlening.

Hoe komt u in aanmerking voor een intakegesprek?

Er is een inloopspreekuur van Loket Schulddienstverlening. Hier kunt u terecht om zich aan te melden of voor advies. Dit kan elke maandag tot en met donderdag tussen 9.00 en 12.00 uur, tussen 13.00 en 15.00 uur en op vrijdag tussen 9.00 en 12.00 uur.

Ook kunt u bellen voor advies met het Loket schulddienstverlening naar 0299 452 452. Naar aanleiding van dit gesprek kan er een intakegesprek gepland worden. Of vul via onderstaande knop het aanmeldformulier in.

Aanmelden voor hulp