Extra personeel Loket Jeugd hard nodig voor kinderen op de wachtlijst

Er speelt veel binnen het jeugdbeleid. Er is een wachtlijst, een taakstelling en een landelijke wens voor hervorming van de hulpverlening. Al deze onderdelen hebben prioriteit, maar door een personeelstekort loopt de wachttijd bij het Loket Jeugd verder op. Dit raakt het welzijn van de kinderen die deze jeugdhulp hard nodig hebben. Het college geeft het signaal dat zowel het aanpakken van de wachtlijst als het behalen van de taakstelling alleen lukt als er fors meer vast personeel komt. De gemeenteraad bespreekt dit voorstel in januari.

Welzijn van kwetsbare gezinnen staat voorop’

Gezinnen wachten gemiddeld 12 tot 18 maanden op ondersteuning van Loket Jeugd, dat nu grotendeels op inhuur draait. Het loket regelt bijvoorbeeld de juiste doorverwijzing of de inzet van preventieve jeugdbescherming. Daarna staan kinderen vaak nog eens 9 maanden op de wachtlijst van een zorgaanbieder. Tijdens het wachten escaleren situaties bij de kinderen thuis, waardoor zwaardere specialistische hulp nodig is. Dit had met tijdige ondersteuning mogelijk voorkomen kunnen worden.

Wethouder jeugd Natalie Saaf: ‘We kunnen niet toekijken hoe de situatie voor kwetsbare gezinnen verergert. We moeten het welzijn van deze kinderen voorop stellen. Onze grip op de zorg en de kosten van jeugdzorg is beperkt. Aan het verhogen van het aantal vaste personeelsleden kunnen we nu iets doen. Vast personeel aannemen heeft de afgelopen maanden al geleid tot een kortere wachtlijst, maar het gaat niet snel genoeg.’

Extra personeel verdient zich terug

Landelijk moet er 1 miljard euro bespaard worden op de jeugdzorg. Ook in de gemeente Purmerend zijn de kosten hoog en krijgt 1 op de 7 kinderen specialistische jeugdhulp. De gemeenteraad heeft daarom in de Voorjaarsnota 2024 een taakstelling op Jeugd opgenomen, die oploopt tot € 2,5 miljoen. De taakstelling heeft als doel om ondanks de stijgende kosten ook naar creatieve oplossingen te zoeken waarbij zwaardere jeugdhulp niet altijd nodig is. Die oplossingen vragen extra personeel. Na een voorzichtig positieve start, stokt de uitvoering van de taakstelling door personeelsproblemen bij het loket. Door extra vast personeel mogelijk te maken, kunnen er snel inhoudelijke procesregisseurs aangenomen worden. Zij kunnen de gezinnen op de wachtlijst verder helpen, het sociale netwerk betrekken bij hun hulpvraag en het lokale zorglandschap goed kent. Daarnaast kan dan ook de taakstelling worden opgepakt en de hervorming op de jeugdzorg als geheel worden voorbereid. De gevraagde extra personeelsinzet verdient zich daardoor deels terug.

Hervorming van de jeugdzorg

In het voorjaar van 2024 presenteerde de gemeente het omvangrijke pakket aan afspraken van de hervormingsagenda. Doel van deze afspraken is de jeugdzorg verbeteren en financieel gezond maken. Op dit moment worden er verschillende scenario’s uitgewerkt om richting te geven aan de nieuwe werkwijze van het Loket Jeugd. De vastgestelde jeugdnota geeft hier ook richting aan. Wethouder Natalie Saaf: ‘Een van de afspraken is bijvoorbeeld dat de gemeente, naast het inkopen van zorg, ook zelf zorg gaat verlenen. Hierdoor zijn kinderen eerder aan de beurt, zijn de kosten lager èn wordt zorg dichterbij huis geboden. Dit is een belangrijke stap die de nodige inzet vraagt van onze organisatie.’