Vragen en antwoorden over de doelgroep

Hieronder vindt u het antwoord op verschillende vragen over de doelgroep van de woon-zorgvoorziening.

Dit zijn problemen, zoals psychische en sociale problemen of verslaving. Sommige inwoners met deze problemen zijn ook dak- en thuisloos. De verschillende problemen versterken elkaar waardoor zij zich niet aan een gewone woonbuurt of zorginstelling kunnen aanpassen. Omdat zij niet de juiste zorg krijgen of willen krijgen, worden de problemen steeds erger.

De ernst van de problemen uit zich in verschillende vormen van overlast op straat, te denken valt aan intimidatie, geluidsoverlast, vandalisme en/of openbare dronkenschap. Deze groep inwoners is grotendeels in beeld bij hulpverlenende instanties en komt regelmatig in aanraking met handhaving en/of politie vanwege hun gedrag. Sommige inwoners die tot deze doelgroep behoren hebben wel een huis, maar niet de juiste zorg waardoor zij niet in de huidige woonomgeving passen en daar veelvuldig voor overlast situaties zorgen. Anderen zijn dak- of thuisloos en leven veelal op straat; een stressvol en ongestructureerd leven.

We kunnen wel aangeven dat het om Purmerenders gaat die grotendeels in beeld in bij hulpinstanties en zorginstellingen zoals het AOP, Leviaan, team handhaving van de gemeente, de politie. Het is de bedoeling om samen met de zorgorganisaties te komen tot een keuze in welke inwoners hier in deze bijzondere woonvorm passende zorg kunnen ontvangen. Hiervoor moeten we selectiecriteria voor opstellen in samenspraak met de hulpinstanties die hierboven genoemd worden. In het opstellen van de criteria nemen we de zorgen die buurtbewoners ons melden mee. Maar dit gebeurt nadat de gemeenteraad heeft besloten of de Jaagweg 15 en 16 de locatie wordt voor deze voorziening. Die beslissing nemen zij op 28 november. Daarna volgt het uitwerken van een plan voor de locatie, inclusief de aanbesteding van de zorg en het opstellen van uitsluitingscriteria voor de doelgroep voor deze voorziening.

Wij hebben zicht op de doelgroep. Ze zijn bekend bij handhaving, politie en zorgpartijen. Dit zijn geen zware criminelen of zware psychiatrische patiënten. De overlast die nu vooral voorkomt zijn op bankjes hangen, bedelen in de binnenstad, samenkomen in een sociale huurwoning waar geen zicht is op wat daar gebeurt met klagende buren tot gevolg. Ze plegen winkeldiefstallen, vuurtjes stoken, overlast veroorzaken door te schreeuwen op straat. Deze mensen zijn kwetsbaar, door bijvoorbeeld hun opvoeding, maar veel ook door scheiding, dakloos worden en aan de drank zijn geraakt. En daarna snel afglijden. Als je zorgt dat er structuur en begeleiding, dan wordt de overlast echt minder.

Nee, deze mensen wonen nu op straat in de nachtopvang of op een plek in een buurt waar zij overlast veroorzaken. Die situatie is niet goed, ook niet voor de buurt. Een plek met goede zorg en een eigen woonplek helpt om hun leven weer enigszins op de rit te krijgen en te houden.

Er is 24-uur toezicht aanwezig. Hoe de mensen worden begeleid, is per persoon afhankelijk, net wat er nodig is. Er is aldoor toezicht op de inwoners. Afhankelijk van het gedrag wat iemand vertoond intensiveer je de begeleiding. Het is belangrijk dat de buurt weet wie ze moeten benaderen als er vragen of zorgen zijn. Het is daarnaast belangrijk dat de groep elkaar ook aan gaat spreken op gedrag.

De directeur van het AOP deelt zijn ervaring in de dagopvang. Hier gebeurt dat inderdaad niet (meer). Die groep gebruikers/verslaafden hebben wij niet. Die groep leeft ook niet lang door het gebruikt. Dat is ook een trieste constatering natuurlijk. Het gebruik is nu chemische drugs. Wij begeleiden ze meer. Zien we dat ze veel drugs hebben gebruikt dan gaan we het gesprek aan om aan te geven dat naar buiten gaan op dat moment niet goed is.

Deze mensen gaan overdag ook al naar buiten. Ze blijven niet binnen. Deze inwoners krijgen juist begeleiding in het hebben van een normaler dagelijks leven, net zoals u en ik zal ik maar zeggen.

Ja, de inwoners wonen nu al in Purmerend of hebben een binding met Purmerend.

Meestal stellen zorgorganisaties in deze voorzieningen een avondklok in. Dus de bewoners moeten dan om uiterlijk 24.00 uur binnen zijn. Tenzij er een speciale regeling is zoals een verjaardag van familie.

De deskundige van het Leger des Heils deelt zijn ervaringen. We maken geen afspraken met dealers, want dat is een illegale activiteit. Als u last heeft of ziet dat er veel gedeald wordt kunt u dat melden. Dan kan actie worden ondernomen. Verder is meerdere keren aangegeven dat de exacte toelatingscriteria van de doelgroep nog vastgesteld moet worden. Wel is duidelijk waaraan de doelgroep in ieder geval moet voldoen. Een groot deel van de doelgroep is inderdaad verslaafd, dus alcohol of drugs. Bij het Leger maken we een beheersplan ook samen met de buurt en de toekomstige bewoners waarin de afspraken worden gemaakt. Ook werken wij met een klankbordgroep met vertegenwoordiging uit de buurt om te kijken hoe alles loopt.

De doelgroep zijn mensen die niet in reguliere woningen kunnen worden vanwege de overlast die dit geeft omdat er ook geen goede begeleiding is in deze situatie. Of die nu op straat of de nachtopvang leven kunnen wonen. Ze hebben nergens anders plek om te wonen. Door hen een eigen plek en goede zorg te bieden, kunnen deze mensen een beter leven krijgen en neemt de overlast op straat af. In 2020 heeft de gemeenteraad aangegeven waaraan de doelgroep moet voldoen. Er moeten nog criteria komen om per individu aan te even wie geselecteerd wordt en voor wie een andere zorginstelling beter wellicht past. Mensen met een strafblad, dat is een hele brede groep. Van ernstige mensendelicten tot veelpleger/draaideur diefstal. Eerste is onwaarschijnlijk gezien de voorziening, maar kleinere vergrijpen kunnen wel bij bijvoorbeeld de mensen met een ISD maatregel (stelselmatige daders) die kunnen wel worden geplaatst. De gemeente wil de zorgen vanuit de buurt nemen in die gesprekken en ook kijken naar het effect op de omgeving bij het opstellen van de criteria.

Ja dat kan. Bij escalatie en herhaaldelijk ongewenst gedrag, kan iemand een time-outplek krijgen op een andere locatie voor een periode, in het uiterste geval wordt iemand uitgezet. Dit gaat gepaard met het zoeken naar andere oplossingen voor deze persoon. Daar hebben we veel overleg over met de deelnemers (bewoners van de voorziening). Maar dat moet wel het laatste middel zijn. Want op straat zetten lost het probleem niet op.

Het goede van deze locatie is dat het ruim genoeg is voor 35 mensen. Met de inrichting van de locatie kijken we ook naar welke woonvorm het beste past. Daarin laten we ons adviseren voor de zorgpartijen.

De ervaring is dat we met een klankbordgroep werken. In het begin vaak deze vaak bezocht maar later niet meer, vaak dan geen overlast meer. Op den duur hoop je dat de buurt en de bewoners elkaar ook wat beter leren kennen door af en toe iets te organiseren of mee te doen in de wijk.

De meeste bewoners hebben een uitkering. Sommige vinden nadat zijn weer een goed dag- en nachtritme hebben een baan. Ook is dagbesteding belangrijk voor de bewoners om aan del te nemen. Hiervoor krijgen zij een kleine vergoeding, als inkomen.

Er zijn in 2020 criteria opgesteld waaraan de doelgroep in ieder geval moet voldoen (raadsbesluit van 28 mei 2020), maar niet bepaald op basis van welke criteria we bewoners definitief selecteren. Nadat de gemeenteraad een besluit heeft genomen over de voorkeurslocatie op 28 november van dit jaar, worden er in het uitwerken van het plan voor de voorziening, gesprekken gevoerd met de zorgpartijen om tot selectiecriteria voor de doelgroep te komen.

Deze woonzorgvoorziening is bedoeld om voor lange tijd te blijven wonen. De kans op doorstromen is er wel, maar de ervaringen van andere zorgpartijen die wij spreken is dat dit niet vaak voorkomt. Dit geeft ook kansen omdat er op den duur ook een kennismaking met de buurtbewoners kan komen.

Zorginstelling zal hierop handelen, bewoners hebben belang bij het behouden van hun ‘thuisplek’ en worden op dit gedrag aangesproken. Stabiele voorziening maakt dat de bewoners minder gaan gebruiken.

De doelgroep van toekomstige bewoners in deze voorziening bestaat uit Purmerenders die een rugzak hebben. Soms zijn mensen verslaafd of verslaafd geweest. Dit is al eerder bij het vaststellen van de noodzaak van een woon-zorgvoorziening in2020 geconstateerd. Sommigen gebruiken middelen op straat, in hun huis of dat van vrienden die vaak tot dezelfde doelgroep behoren. Naast dat zij vaak geen vaste woning hebben en in en uit de nachtopvang gaan. In de nachtopvang zijn de inwoners gewend dat zij onder geen enkele voorwaarde middelen mogen gebruiken als één van de regels om binnen te komen. Middelengebruik en het kopen ervan vindt nu buiten in de openbare ruimte plaats, verspreid over de gemeente. Hoe hiermee om te gaan in of rond de voorziening op de nieuwe locatie is een bespreekpunt met de zorgpartijen en hun expertise en ervaring op dit gebied. Hierbij vinden wij het belangrijk dat er wordt gekeken naar het effect op de directe omgeving. Daarbij geldt dat het bij wet verboden is om harddrugs te verstrekken. Een mogelijkheid is ook het toevoegen van verslavingszorg aan de woon-zorgvoorziening. Dit naar voorbeeld van het AOP die in de nachtopvang samenwerkt met Brijder.

Dat is onze ervaring. Op den duur als mensen zich niet structureel aan de afspraken houden kan er een time out plaatsvinden, eventueel een zorg beëindiging incl. verlies verblijfplaats. Overdag en de vrijheid om te bewegen, dagbesteding is de inzet, ook dag nacht ritme is vereiste. Er zullen situaties zijn dat iemand gedrag laat zien buiten de voorziening, daar maken we afspraken over en spreken we de mensen op aan.

Bij het Leger des Heils is dat op andere locaties met deze groepsgrootte 2 medewerkers per dienst (ochtend, middel en avonddienst) in de nacht zijn ook 2 medewerkers op locatie met een achterwacht. Dit is los van de gedragswetenschapper en andere functies.

Ja het is een vrijwillige voorziening, maar mensen die graag een eigen plek willen nemen deze meestal wel aan. De mensen zijn al in beeld via diverse instanties, zoals de nachtopvang van het AOP. We kunnen mensen inderdaad niet dwingen. Er zijn inderdaad inwoners die er bewust voor kiezen op op straat te leven, die mensen houden we in beeld, maar de ervaring is ook dat inwoners die wel een eigen plek aannemen hier heel blij mee zijn.

Ja, de deelnemers moeten een aantal dagdelen een dagbesteding hebben. Sommige mensen gaan ook wel weer aan het werk, dat is dan buiten de dagbesteding om. En daaruit halen zij ook een stukje inkomen.

Het gaat om mensen, die net zoals u en ik, ook vast kunnen lopen door allerlei omstandigheden. Het lang leven op straat eist zijn tol, ook in het gedrag dat zij laten zien. Dat praat ik niet goed, maar juist deze voorziening helpt om een zeker bestaan op te bouwen. mensen bij ons in de voorziening moeten wel in staat zijn om in een dergelijke groep te wonen. Hoe dat eruit ziet is nu nog niet duidelijk, geeft de gemeente aan.

Het klopt dat de verwachting is dat de doelgroep zal toenemen, maar dat wil niet zeggen dat iedereen ook in de woon-zorgvoorziening komen. Daarvoor is nu het voorstel 35 personen (en niet meer). Als de doelgroep toeneemt dan moet de gemeente kijken naar andere locaties of samenwerkingen per zorgpartijen om deze inwoners een goede woon-zorgplek aan te bieden.

Mensen mogen overal komen, net zoals u en ik. Begeleiding is per cliënt afhankelijk, net wat er nodig is. Er is aldoor toezicht op de inwoners. Afhankelijk van het gedrag wat iemand vertoond intensiveer je de begeleiding. Het is belangrijk dat de buurt weet wie ze moeten benaderen om de zorg te kunnen benaderen. Het is daarnaast belangrijk dat de groep elkaar ook aan gaat spreken op gedrag.