Vragen en antwoorden over de noodzaak van een woon-zorgvoorziening
Hieronder vindt u het antwoord op verschillende vragen over de noodzaak van een woon-zorgvoorziening in de gemeente Purmerend.
Bijvoorbeeld iemand met posttraumatisch stress door een slechte jeugd, die op straat komt te staan, verslaafd raakt aan alcohol, zijn relaties met de familie verliest en foute vrienden opzoekt op straat. Samen veroorzaken zij overlast, vernieling op staat, ze stelen bier en slapen buiten op bankjes. In de nachtopvang komen zij regelmatig, maar is het onrustig, deze groep inwoners is onrustig omdat er geen zicht is op verbetering, waar andere mensen in de nachtopvang wel vooruit komen richting een oplossing.
Of bijvoorbeeld iemand die geen dak boven het hoofd heeft, flinke financiële problemen heeft, elke dag ergens anders op de bank slaapt, geen zorg wil krijgen. In de zomer buiten op straat hangen zijn bij elkaar, in de winter bivakkeren ze in groepjes in het huis van een ander, vaak een sociale huurwoning, waar geen goed dagritme of dagelijkse structuur is. Zij veroorzaken geluidsoverlast en maken ruzie met buren die een gezin hebben en het zat zijn dat er in ’s nachts zoveel muziek en herrie te horen is. Zij lichten de woningcorporatie in die zijn beklag doet bij de gemeente.
Er is een groep inwoners in Purmerend, waarbij bijvoorbeeld verslavingsproblemen en psychische aandoeningen leiden tot onaangepast en overlastgevend gedrag. Het is een groep Purmerenders die nu tussen wal en schip valt. Als ze zelfstandig wonen, is de kans levensgroot dat hun leven ontspoort. Wat ze nodig hebben, is een stabiele omgeving waarin ze ondersteuning en begeleiding krijgen in het opbouwen van hun leven. Dat kan dagbesteding zijn, hulp bij de financiën of zelfs hulp bij het koken van een maaltijd. Vaak kunnen ze de gevolgen van hun beslissingen nu niet overzien. Het is een groep die 24 uur per dag en zeven dagen per week begeleid moet worden. Het gaat om heel kwetsbare mensen die een onzeker bestaan leven, vaak zonder de juiste zorg aan te nemen. Sommigen zijn dak- en thuisloos en gaan in en uit de daklozenopvang. Voor die mensen heeft de gemeente een zorgplicht. De gemeente vindt het ook belangrijk dat niemand buiten de samenleving raakt. Dit kan iedereen overkomen. Zo’n voorziening heeft duidelijke regels, er worden duidelijke afspraken gemaakt. De mensen die er komen wonen moeten wel samen op een plek kunnen wonen. De zoektocht is al een aantal jaren aan de gang.
Het wordt geen inrichting. In Nederland is het zo dat er voor een gesloten inrichting andere regels en voorwaarden gelden. Het is een open woon-zorgvoorziening met toezicht.
Die zorgen begrijpen we goed en het is goed dat u dit aangeeft. 35 personen die wij in beeld hebben, komen voor zo’n voorziening in aanmerking. Er is sinds een aantal jaren een toename van de doelgroep te zien omdat deze mensen niet de juiste zorg krijgen en verder dreigen buiten de boot te vallen. Zo’n voorziening heeft een bepaald volume nodig om de zorg en het toezicht met een stevig team te kunnen organiseren. Zorg en toezicht gaat deze inwoners helpen. En dat is wat we willen oplossen met deze voorziening. De gemeenteraad heeft het college de opdracht gegeven om een locatie te zoeken. Dat deze voorziening nodig is, is al eerder besproken. De criteria voor de doelgroep en de locatie zijn in gesprekken met professionals tot stand gekomen. Het raadsvoorstel voor de locatiecriteria uit 2021 kunt u hier terugvinden. De raadsvergadering van 23 september 2021 bekijkt u hier.
We kunnen niet alle mensen die nu rondlopen/zwerven opvangen. Er zijn mensen die toch blijven zwerven en buiten blijven slapen. Mensen moeten wel geschikt zijn om te kunnen samen wonen in een woon-zorgvoorziening. De directeur van het AOP vertelt over zijn ervaringen in de daklozenopvang. Bij de dagopvang is er nu geen overlast. Nachtopvang is tijdelijk. De doelgroep heeft een eigen vaste plek nodig. De meesten van hen hebben dit in lange tijd niet gehad. Als gemeente hebben we ook een zorgplicht.
De directeur van het AOP bevestigt die redenatie. Er is nu gekozen voor 100 meter afstand zodat er geen geluidsoverlast is. maximaal 800 meter van centrum, want dat is dan weer te ver waardoor de kans te groot is dat zij niet in de voorziening gaan wonen. En dan verandert er niets in het gedrag.
De gemeente is verantwoordelijk voor iedereen: ook voor deze doelgroep hebben wij als samenleving een zorgplicht. Experts geven aan dat dit, landelijk gezien ook, de manier is op deze mensen te helpen en overlast te verminderen. De gemeenteraad heeft kaders en eisen gesteld en op deze locatie kan deze voorziening komen. Maar wel met een organisatie die een goede begeleiding kan geven met 24-uurszorg die u ook kunt benaderen als er iets is. En door gesprekken met de buurt en goed in kaart brengen wat er verder leeft aan zorgen en wensen.
Bedankt voor het delen van uw verhaal. We hopen dat we met deze voorziening in de toekomst inwoners uit Purmerend te kunnen helpen.
De omvang van de groep heeft niet meegewogen bij het onderzoek. Wel bij aankoop Jaagweg 15 is gekeken naar de grote van het totale perceel. Hier is genoeg ruimte. Maar andere locaties zijn niet afgevallen op basis van volume, maar op basis van de criteria.
Er zijn is 2020 wel criteria opgesteld waaraan de doelgroep in ieder geval aan moet voldoen (raadsbesluit van 28 mei 2020), maar niet bepaald op basis van welke criteria we bewoners uiteindelijk selecteren. Nadat de gemeenteraad een besluit heeft genomen over de voorkeurslocatie op 28 november van dit jaar, worden er in het uitwerken van het plan voor de voorziening, selectiecriteria voor de doelgroep opgesteld.