Iemand anders laten stemmen 2024

Kunt u niet stemmen omdat u bijvoorbeeld ziek bent of op vakantie in het buitenland? Dan kunt u iemand anders vragen om voor u te stemmen. Dit heet machtigen.

Let op: Alleen u beslist of u iemand anders een volmacht wil geven.

Het is niet toegestaan (en zelfs strafbaar) om andere kiezers te vragen om een volmacht te geven.

Een algemene volmacht, afgegeven door een rechtbank of notaris, is niet geldig om voor iemand anders te mogen stemmen.

U kunt op 2 manieren iemand vragen om voor u te stemmen:

1. via uw stempas (onderhandse volmacht)
  2. via uw kiezerspas (onderhandse volmacht)

De persoon die voor u gaat stemmen mag per verkiezing maximaal 2 volmachten aannemen. Deze volmachtstemmen moet de kiezer tegelijkertijd met de eigen stem uitbrengen.

Iemand machtigen via de stempas kunt u bijvoorbeeld doen als u ziek bent op de dag dat u wilt stemmen.

U mag zelf kiezen wie u machtigt. De persoon die voor u stemt (de gemachtigde) moet:

• kiesgerechtigd zijn
  • in de gemeente Purmerend wonen
  • uw stem tegelijk met de eigen stem uitbrengen.

Iemand machtigen via uw stempas werkt zo:

• U vult de achterkant van uw stempas in. Doe dit samen met de persoon die u wilt machtigen, dan weet u zeker dat u de juiste persoon machtigt. Vergeet uw handtekening niet.
  • U vertelt aan de gemachtigde op waarop hij/zij namens u gaat stemmen.
  • Geef de gemachtigde uw stempas en een kopie van uw identiteitsbewijs mee. Dit mag ook een goed leesbare foto van uw identiteitsbewijs op een mobiele telefoon of tablet zijn.
  • De gemachtigde laat (de kopie van) uw identiteitsbewijs zien op het stembureau. De gemachtigde moet ook het eigen identiteitsbewijs laten zien.

Iemand machtigen via uw kiezerspas gaat zo

Heeft u een kiezerspas ontvangen maar kunt u toch niet zelf stemmen? Dan kunt u iemand anders in elke gemeente in Nederland machtigen. Dit doet u door de achterzijde van de kiezerspas in te vullen. Vergeet uw handtekening niet. Geef de ingevulde kiezerspas aan de persoon die voor u gaat stemmen met een kopie van uw identiteitsbewijs.

Het formulier moet uiterlijk maandag 3 juni 2024 in bezit zijn van de gemeente Purmerend. U kunt het ingevulde L8-formulier aan ons mailen of per post versturen.

Persoonlijk afgeven kan alleen nog tot woensdag 5 juni 12.00 uur bij de balie van Burgerzaken in het stadhuis. U ontvangt dan het schriftelijke volmachtsbewijs direct mee. Hiermee kan de gevolmachtigde voor u stemmen. Hierna kan het volmachtsbewijs niet meer worden ingetrokken. De eerder ontvangen stempas kunt u dan niet meer gebruiken.