Hulp voor gedupeerde ouders van de kinderopvang toeslagaffaire
Welke hulp nodig is bepalen we in een gesprek. We zorgen er samen voor dat het hulp op maat is.
Misschien is die hulp uitleg over zaken die u ingewikkeld vindt. Of hulp bij zaken waar u heel erg tegenop ziet. Bijvoorbeeld zaken op een rij zetten en overzicht over uw geld en geldzaken krijgen.
Het kan ook zijn dat u zich ergens zorgen over maakt en wilt dat iemand met u meedenkt. En de weg wijst naar de juiste hulp. Hulp om uw thuissituatie te verbeteren, werk te vinden of bij gezondheidsproblemen. De hulp kan voor u zijn, voor uw kinderen of voor het hele gezin.
Als u het fijn vindt kan onze medewerker vanuit de gemeente bij gesprekken zijn die u met de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT) heeft. Die gesprekken gaan vaak over de beoordeling van uw financiële compensatie en schade. Onze medewerker kan ook helpen bij het inleveren van uw privé schulden.
Heeft u specialistische hulp nodig, zoals van een psycholoog? Dan is het goed om ook dat te bespreken met onze medewerker. Ook daar kunnen we u bij helpen.
Soms heeft u ook hulp in of rond het huis nodig. Zoals onderhoud dat u eerder niet kon doen door problemen met de kinderopvangtoeslag. Ook dat kunt u met de medewerker bespreken. Samen kijken jullie wat in uw geval passende hulp is.
Wat kunnen we voor je doen?
Veel ouders denken dat ouders en kinderen recht hebben op geld of spullen van de gemeente. Of dat gemeenten vanuit de Spuk een vast bedrag per ouder beschikbaar hebben. Of dat iedereen altijd precies hetzelfde krijgt. Dat klopt niet. En het zorgt soms voor verwarring, teleurstelling of boosheid.
Per ouder of kind kijken we naar uw persoonlijke situatie en wat nodig is om een nieuwe start te maken. De Spuk (Specifieke Uitkering) is een speciale beleidsregeling waarmee de rijksoverheid financiële middelen beschikbaar stelt aan gemeenten. Dat geld is bedoeld om alle regelingen in de hersteloperatie uit te kunnen voeren. In dit geval de brede ondersteuning (hulp) aan ouders en kinderen.
De gemeente geeft geen hele inboedels aan ouders. Ook verstrekt de gemeente niet zomaar elektrische fietsen aan het hele gezin van aangemelde of gedupeerde ouders. Wat de gemeente wel doet, is de hulp bieden die nodig is om een nieuwe start te kunnen maken. In sommige situaties is het dan nodig om bij te springen met spullen. Dan gebeurt dat. Maar dit is geen standaard recht waarop u zich als ouder kunt beroepen.
Waar heeft u wél recht op?
- Alle aangemelde ouders, gedupeerde kinderen en hun gezinnen hebben recht op hulp via de brede ondersteuning.
- Hulp wordt voor iedere ouder en ieder kind op maat gemaakt. Er wordt daarbij gekeken wat precies nodig is om een nieuwe start te maken. Uw gemeente helpt u daarbij ruimhartig
- Welke hulp voor u het beste past en wordt gegeven, bespreekt u met uw gemeente. Samen kijken we wat mogelijk is.
- De hulp wordt altijd gegeven op basis van een plan van aanpak. Daarin staan de afspraken die u samen met uw gemeente heeft gemaakt over de hulp die u nodig heeft.
- Om de doelen uit het plan van aanpak te halen, kán de gemeende ondersteunend daaraan spullen of middelen geven. Maar dat hoeft niet. Soms is andere hulp beter.
- Het geld dat u vanuit UHT heeft gehad als compensatie of als schadebedrag, speelt nooit een rol bij het bepalen van welke hulp u nodig heeft voor een nieuwe start.
- Blijkt na toetsing door UHT dat u volgens hen niet gedupeerd bent? Dan houdt de hulp in het plan van aanpak 1 maand na ontvangst van de eindbeschikking van UHT op. We kijken in die maand samen of we u op een andere manier – via het reguliere hulptraject van de gemeente – kunnen helpen.
Contact
We zijn bereikbaar via het Klant Contact Centrum van de gemeente op het nummer 0299 452 452. U kunt vragen naar een medewerker die zich bezig houdt met de toeslagaffaire.
De medewerker van de gemeente houdt overzicht over de hulp en houdt contact om te bespreken of alles goed loopt.
Ook stellen jullie samen een plan van aanpak op. Hierin staan alle afspraken over de hulp die u krijgt. U krijgt dit plan ook mee naar huis. Zo kunt u nog eens rustig alle afspraken nalezen. Heeft u vragen? Dan kunt u die altijd aan de medewerker stellen.
De Rijksbelastingdienst is begin 2022 gestart met het oplossen van schulden van gedupeerde ouders/toeslagpartners van de kinderopvangtoeslagaffaire. In een brief vraagt de Belastingdienst u om als gedupeerde uw privé schulden door te geven. U kunt uw schuldenlijst doorgeven via het loket op de website van de Sociale Banken Nederland. U hoeft niet te wachten tot u de brief hierover ontvangt.
Als u het lastig vindt om uw privé schulden online door te geven of om een overzicht te maken van uw schulden, dan kan de gemeente u hierbij ondersteunen. U kunt uw contactpersoon bellen via 0299 452 452.