Uitleg van de specifieke uitkering (SPUK) voor gedupeerden kinderopvang toeslagaffaire

Bij de gemeente Purmerend krijgen wij vaak de vraag of gedupeerden van de kinderopvangtoeslagenaffaire de SPUK (specifieke uitkering) kunnen aanvragen. De gedupeerde ouders van de toeslagenaffaire kunnen de SPUK regeling niet gebruiken. Hierover zijn vaak verkeerde verwachtingen en daardoor ontstaan misschien teleurstellingen. Dit willen we graag voorkomen. Daarom leggen we hieronder het verschil uit tussen de SPUK regeling en de brede ondersteuning die we aanbieden aan de ouders/kinderen.

De SPUK is een SPecifieke UitKering. Via de SPUK kunnen gemeenten geld aanvragen om beleid uit te voeren. Het geld van de SPUK kan niet direct aan gedupeerde ouders/gezinnen worden gegeven. Het wordt wel gebruikt om de brede ondersteuning op te zetten. Met deze ondersteuning worden de (mogelijk) gedupeerde ouder(s) en hun gezin geholpen. De SPUK wordt niet gebruikt om te beslissen welke hulp en brede ondersteuning gedupeerde ouders/kinderen (kunnen) krijgen.

Ouders hebben geen recht op de SPUK. De SPUK is de manier waarop gemeenten gefinancierd worden om hun werk uit te voeren. In de SPUK wordt geregeld waarvoor gemeenten middelen krijgen en hoe deze verantwoord moeten worden. De SPUK geeft geen recht op compensatie of middelen en geldt niet voor individuele hulpvragen aan de gemeente.

Als u hulp en ondersteuning vraagt aan uw gemeente, krijgt u een gesprek. Hierin wordt de ondersteuningsvraag besproken. We bekijken wat nodig is voor het maken van een nieuwe start, want niet iedereen heeft dezelfde hulp nodig.

We maken hiervoor een plan van aanpak waarin heldere doelstellingen staan die aansluiten bij de persoonlijke omstandigheden. Dit is maatwerk.

Het kan zijn dat u middelen krijgt binnen de brede ondersteuning. Denk aan een computer voor uw kind voor school of een fiets. Dit kan alleen als dit in het plan van aanpak is opgeschreven met een duidelijke motivatie. Het recht op brede ondersteuning is niet hetzelfde als een recht op middelen.

Nee dat kan niet. Het doel van de ondersteuning is dat u een nieuwe start kunt maken. Hoe die nieuwe start er uit ziet en wat daarvoor nodig is, is maatwerk. In het gesprek kijken we wat u nodig heeft.

Nee, dat kan niet.

De hulp van de gemeente is altijd verbonden aan persoonlijke doelstellingen die voor iedereen anders zijn. Deze doelstellingen, met de motivatie zijn vastgesteld in het plan aanpak.

Als u meer schade heeft geleden dan de compensatie, verwijzen wij u voor meer informatie naar de Belastingdienst en/of de Commissie werkelijke Schade. Zie hiervoor de website van de Belastingdienst.

We zijn bereikbaar via algemene Klant Contact Centrum van de gemeente Purmerend op het nummer 0299 452 452. U kunt vragen naar een medewerker die zich bezighoudt met de toeslagaffaire.

U kunt ons ook mailen via kot@purmerend.nl.

Contact

  • 0299 452 452. Vraag naar een medewerker die zich bezighoudt met de toeslagaffaire.
  • kot@purmerend.nl.