Het stadje tussen de polders zet de binnenstad op de kaart 

Wat voor binnenstad we zijn en hoe we (nieuwe) ondernemers willen aantrekken staat nu op papier. Gemeente Purmerend heeft samen met onder andere vastgoedeigenaren, bewoners, ondernemers, de BIZ-en en verschillende instellingen gewerkt aan het verhaal van de binnenstad. Aan de hand van 5 merkwaarden hebben zij een logo ontwikkeld met de bijpassende merknaam ‘Purmerend, het stadje tussen de polders’. Daarnaast hebben zij een bidbook gemaakt. Doel van dit document is om Purmerend op de kaart te zetten bij (nieuwe) ondernemers.

‘Purmerend, het stadje tussen de polders’ is de basis voor het merk van de binnenstad van Purmerend. De achterliggende gedachte is dat Purmerend haar bijzondere kwaliteiten ontleent aan de ligging tussen maar liefst 3 bijzondere, oude polders waarvan de Beemster ook nog Unesco Werelderfgoed is. Naast de kenmerkende ligging tussen de polders noemen Purmerenders de binnenstad liefkozend 'het stadje'. Het bijpassende logo symboliseert de structuur van de polders. De verschillende vullingen in het logo staan voor het verschillend gebruik van de polders (veeteelt en landbouw). Het is een abstracte vertaling van ‘stadje tussen de polders'.

Het onderscheidend vermogen van de binnenstad

De gemeente heeft samen met de stad 5 merkwaarden benoemd. Zij vormen samen het DNA, het onderscheidend vermogen van de binnenstad van Purmerend ten opzichte van andere plaatsen. De merkwaarden van Purmerend zijn: ontmoeten, vertrouwd, handelend, energiek en de seizoenen vieren.

Positieve beeldvorming

De plannen maken deel uit van het Programma Binnenstad (de Visie en het Uitvoeringsprogramma). Eén van de deelprojecten uit het Uitvoeringsprogramma is het verder ontwikkelen van het verhaal van de binnenstad. Doel is om de binnenstad van Purmerend nog aantrekkelijker te maken. Een goed en herkenbaar verhaal draagt bij aan de positieve beeldvorming van de binnenstad. Doordat de naamsbekendheid vergroot, trekken we nieuwe ondernemers, investeerders, bezoekers en toeristen aan. De partijen werken aan een binnenstad die de huiskamer van Purmerend en de regio is én blijft.

Het bidbook

1 van de eerste uitingen in de nieuwe huisstijl van de binnenstad is het bidbook. Dit boek is een visitekaartje voor nieuwe en geïnteresseerde partijen. Zij maken zo kennis met de binnenstad en de kansen die er liggen. Het boekwerk laat op een aantrekkelijke manier zien wat de binnenstad van Purmerend te bieden heeft en waar we als binnenstad de komende jaren naartoe werken. Ondernemers, eigenaren en diverse partijen die al in de binnenstad zijn gevestigd, vertellen erin hun verhaal en dat levert een mooi sfeerbeeld op waarom het stadje zo speciaal is. Eind van het jaar is er op purmerend.nl/binnenstad een link te vinden naar het digitale bidbook.