Organogram
Purmerend en de Beemster vormen samen de gemeente Purmerend. De plek waar stad en land samenkomen. U vindt ons ten noorden van Amsterdam, in het hart van de regio Zaanstreek-Waterland. Onze gemeente is een thuis voor bijna 100.000 inwoners. Zij wonen in de 7 wijken van Purmerend (Centrum, Gors, Overwhere, Purmer-Noord, Purmer-Zuid, Wheermolen en Weidevenne), de 4 dorpen in de Beemster (Middenbeemster, Zuidoostbeemster, Noordbeemster en Westbeemster) en het buitengebied.
De gemeente Purmerend voert allerlei taken uit voor de inwoners en ondernemers in Purmerend en de Beemster. Dat doen we op verschillende niveaus en gebeurt door verschillende mensen en onderdelen van de organisatie. Zo controleert de gemeenteraad het college van B en W, bepalen de burgemeester en de wethouders de politieke koers en voeren de afdelingen de werkzaamheden uit die daaruit voortkomen. In het organogram ziet u hoe de gemeente Purmerend is georganiseerd.
Het college voert de besluiten van de gemeenteraad uit. De wethouders hebben verschillende taakgebieden. Bijvoorbeeld onderwijs, financiën, huisvesting of sport. Zo’n taakgebied noemen we een portefeuille. Wethouders hebben hierover overleg met ambtenaren, collega’s van andere gemeenten, het Rijk en de provincie. Ze hebben ook gesprekken met bewoners, bedrijven en organisaties.
Het college voert ook wetten en regelingen van het Rijk en de provincie uit (medebewind). Voorbeelden daarvan zijn de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), de Participatiewet, de Wet milieubeheer (Wm) en de Wet open overheid (Woo).
De gemeentesecretaris is de adviseur van het college van burgemeester en wethouders (B en W) en neemt deel aan de B en W-vergaderingen. Feitelijk is de gemeentesecretaris de schakel tussen wat het bestuur wil en wat de ambtelijke organisatie kan. De gemeentesecretaris is ook algemeen directeur van de ambtelijke organisatie.
De directie van gemeente Purmerend bestaat uit de algemeen directeur/gemeentesecretaris en de domeindirecteuren van de 3 domeinen: maatschappelijk, ruimtelijk, en bedrijfsvoering en diensten.
De concernstaf valt onder de gemeentesecretaris en ondersteunt het college van B en W en de directie. De concernstaf coördineert de bestuurlijke besluitvorming van het college en de directie en adviseert over de voorbereiding van (en het proces en de inhoud van) besluiten. Ze ondersteunen de organisatie en adviseren over grote en domeinoverstijgende onderwerpen. Het college- en bestuurssecretariaat beheren de afspraken en agenda’s van de bestuurders. Ook wordt er geadviseerd over een aantal belangrijke onderwerpen, waaronder de gemeentebrede financiën, informatie en databeveiliging en privacy.
Het maatschappelijk domein houdt zich bezig met onderwerpen als onderwijs, sport, cultuur, participatie en bijstand. De verbinding tussen deze onderwerpen is een belangrijk speerpunt binnen het domein. Als een inwoner hulp nodig heeft, bieden we passende ondersteuning. We hebben de toegang tot de zorg, inkomen en hulpvragen zo ingericht dat we snel en compleet kunnen schakelen met instellingen en organisaties die actief zijn in de stad. Elke collega binnen dit domein, van wijkmanager tot beleidsmedewerker, levert zo een belangrijke bijdrage aan het welzijn van onze inwoners.
Het ruimtelijk domein werkt voor wat je buiten ziet in de stad en dorpen, en het buitengebied. We ontwikkelen, bouwen en onderhouden de gemeente, in lijn met de ambities die we hebben gesteld. Zo werken we aan een stad die schoon, heel en veilig is en waar het groen op orde is. In het ruimtelijk domein werken ook collega’s aan bereikbaarheid, economische ontwikkeling en andere onderwerpen die gaan over de ruimtelijke ontwikkeling van de gemeente.
Waar het maatschappelijk en ruimtelijk domein werken voor buiten, werkt het domein bedrijfsvoering en diensten vooral voor de organisatie zelf. Zij zijn de tandwielen die ervoor zorgen dat de motor blijft draaien en dat de overige collega’s hun werk voor buiten zo goed mogelijk kunnen doen. Onder dit domein vallen bijvoorbeeld teams als ICT, Financiën, P&O, Belastingen of Communicatie.
De griffie organiseert de raadsvergaderingen en bijeenkomsten en zorgt voor de agenda's, de raadsstukken en de raadskalender. Verder ondersteunt de griffie werkgroepen van de raad, zorgt voor communicatie, organisatie van werkbezoeken en andere activiteiten. De griffie is de schakel tussen de gemeenteraad en het college van B en W. De griffie ondersteunt en adviseert de gemeenteraad, zodat de raadsleden goed hun werk kunnen doen.