Privacyverklaring
De gemeente Purmerend vindt het beschermen van uw gegevens belangrijk. Wij doen dit op grond van Algemene Verordening gegevensbescherming (AVG) en de Wet politiegegevens (Wpg). De gegevens die wij verwerken, zijn nodig om de gemeentelijke taken uit te voeren. U heeft er recht op dat de gemeente zorgvuldig en vertrouwelijk met uw gegevens omgaat. In deze privacyverklaring leest u hoe de gemeente persoonsgegevens verwerkt.
Verwerking van persoonsgegevens (AVG)
De gemeente heeft veel taken. Denk aan het ophalen van huisvuil, het handhaven van de openbare orde, het heffen van (gemeentelijke) belastingen en het verstrekken van bijstandsuitkeringen. Om die taken uit te kunnen voeren heeft de gemeente uw gegevens nodig.
Soms is het voldoende om uw naam en adres te weten. Bijvoorbeeld als de gemeente u een brief wil sturen over wegwerkzaamheden in uw straat. Soms heeft de gemeente meer gegevens van u nodig. Bijvoorbeeld als u een aanvraag voor hulp bij het huishouden doet. Dan heeft de gemeente inhoudelijke (gezondheids)gegevens nodig om te beoordelen of u daar recht op heeft. Ook als u een beroep doet op schuldhulpverlening, moet de gemeente precies weten welke inkomsten en schulden u heeft.
Uitgangspunt is dat de gemeente niet meer gegevens van u verzamelt dan nodig is voor een bepaalde taak.
Verwerking van politiegegevens (Wpg)
De gemeente heeft buitengewone opsporingsambtenaren (hierna: boa’s) in dienst. Boa's houden toezicht op de openbare orde en het naleven van wettelijke bepalingen. Voorbeelden van boa’s zijn gemeentelijke handhavers, leerplichtambtenaren en sociale rechercheurs. Bij overtredingen treedt de boa handhavend op. Hiertoe verwerkt een boa persoonsgegevens.
Als een boa persoonsgegevens verwerkt bij het uitvoeren van zijn toezichthoudende taak is de AVG van toepassing. Persoonsgegevens die door een boa in het kader van de opsporing van strafbare feiten worden verwerkt, vallen onder de reikwijdte van de Wpg. Deze persoonsgegevens noemen we politiegegevens. Denk hierbij aan uw naam, adresgegevens, geboortedatum en Burgerservicenummer. Uw politiegegevens worden bijvoorbeeld verwerkt door een boa ten behoeve van het opstellen van een proces-verbaal na een overtreding. Daarnaast kan de leerplichtambtenaar na overtreding van de Leerplichtwet een proces-verbaal opmaken waarbij politiegegevens worden gebruikt.
Eisen aan het zorgvuldig omgaan met persoons- en politiegegevens
De gemeente moet uw gegevens goed beveiligen. Ze mogen namelijk niet terecht komen bij personen of organisaties die niets met uw gegevens te maken hebben. Gebeurt dat toch, dan ontstaat er een datalek. U kunt een datalek melden. Onderaan deze pagina leest u hoe u dit kunt doen.
Zorgvuldig omgaan met uw gegevens betekent ook dat de gemeente uw gegevens niet langer mag bewaren dan nodig is voor het uitvoeren van een taak.
Zorgvuldig omgaan met gegevens betekent niet dat uw gegevens het stadhuis niet mogen verlaten. De gemeente werkt samen met partijen van buiten om taken uit te voeren. Deze partijen mogen uw gegevens dan hebben van de gemeente, bijvoorbeeld de Sociale Verzekeringsbank die de pgb-betalingen in de WMO regelt. Of de rechtbank die gegevens krijgt van burgers die in beroep zijn gegaan tegen een gemeentelijke beslissing.
Contact
Heeft u vragen, opmerkingen of klachten over de verwerking van uw gegevens? Neem dan contact op met onze functionaris gegevensbescherming (FG) Joost Schrieken via:
- e-mail fg@purmerend.nl
- telefoon 0299 452 452
Wilt u uw vraag per brief stellen, dan kunt u die sturen naar:
FG Purmerend
Postbus 15
1440 AA Purmerend
Met betrekking tot uw persoonsgegevens heeft u een aantal rechten waarvoor u contact kunt opnemen met de gemeente: Inzageverzoek (AVG en Wpg) U heeft het recht om uw eigen gegevens in te zien
Recht op verbetering en aanvulling (AVG en Wpg)
Als er fouten in uw persoonsgegevens staan, of ze zijn niet compleet, dan heeft u recht op verbetering of aanvulling
Recht op verwijdering (AVG en Wpg)
Vindt u dat de gemeente uw gegevens niet (meer) nodig heeft, dan kunt u vragen om de gegevens te wissen.
Recht op beperking of bezwaar (AVG)
Vindt u dat de gemeente uw gegevens niet (meer) nodig heeft, dan kunt u vragen om de gegevens te beperken en/of u kunt bezwaar maken tegen de verwerking.
Recht van intrekking toestemming (AVG)
Als u toestemming heeft gegeven om uw gegevens te gebruiken, dan kunt u die toestemming intrekken.
Als u gebruik wilt maken van uw rechten op basis van de AVG of Wpg, kunt u een verzoek indienen digitaal, per post of mondeling op het stadhuis.
Voor het indienen van een verzoek is het noodzakelijk dat wij uw identiteit kunnen vaststellen. Dit kan op de volgende manieren:
- Bij een digitaal verzoek kunt u een afgeschermde kopie van uw identiteitsbewijs meesturen. Gebruik hiervoor de Kopie ID-app om een veilige kopie van uw identiteitsbewijs maken.
- U kunt een afspraak maken op het stadhuis om u persoonlijk te identificeren. Maak een afspraak via privacy@purmerend.nl
Wat moet er in het verzoek staan?
- Uw contactgegevens:
- Naam
- Geboortedatum
- Adres
- E-mailadres
- Telefoonnummer
- Het type verzoek dat u wilt indienen:
- Inzage in mijn persoonsgegevens
- Wijziging of verwijderen van mijn persoonsgegevens
- Beperking van de verwerking van mijn persoonsgegevens
- Bezwaar tegen de verwerking van mijn persoonsgegevens
- Inzage in mijn gegevens in het kader van de Wpg, etc.
Welke informatie is handig om uw verzoek zo goed en snel mogelijk te kunnen behandelen:
- Gaat uw verzoek over een afdeling waar uw recent contact mee hebt gehad?
- Gaat uw verzoek over gegevens van meerdere afdelingen?
- Gaat uw verzoek over een specifieke periode (maand/jaartal)?
Waar kunt u digitaal een verzoek indienen?
Indien u digitaal een verzoek wilt doen. Stuur uw verzoek dan naar het volgende e-mailadres: privacy@purmerend.nl, met als onderwerp het type verzoek dat u indient.
Behandeltermijn van uw verzoek:
Als uw verzoek is gebaseerd op de AVG, ontvangt u binnen één maand een reactie.
Bij een verzoek op basis van de Wpg, krijgt u binnen zes weken een reactie.
Afhankelijk van de omvang en complexiteit van uw verzoek, kan het zijn dat wij meer tijd nodig hebben om uw verzoek te behandelen. U wordt hierover tijdig geïnformeerd.
Via de website overheid.nl vindt u het privacybeleid van de gemeente Purmerend.
Komt u (ongewild) in aanraking met gevoelige gegevens van iemand anders? Meld het!
De gemeente heeft veel gegevens van haar inwoners. Daar gaan we zorgvuldig mee om. Toch is het altijd mogelijk dat die gegevens in verkeerde handen vallen. Bijvoorbeeld doordat de laptop waarop die gegevens staan wordt gestolen of het systeem waarin ze staan wordt gehackt. De wet noemt dit datalekken.
Vanaf 1 januari 2016 moet de gemeente, en elke andere organisatie die persoonsgegevens bijhoudt, bij ieder datalek nagaan of dit gemeld moet worden aan de toezichthouder De Autoriteit Persoonsgegevens. Als deze instantie vindt dat een organisatie niet netjes met deze gegevens omgaat, kan het deze organisatie een boete geven.
De gemeente neemt deze regels serieus en let daarom extra op of er ergens binnen de gemeente een datalek is of is geweest. Naast eventueel melden aan de Autoriteit Persoonsgegevens wordt dit lek natuurlijk zo snel mogelijk gedicht. Ook kunt uzelf getuige zijn van een datalek. Bijvoorbeeld als u aan de balie de formulieren van een vorige klant kan lezen.
Melden van een lek
Mocht u een datalek ontdekken, dan kunt u dat aan ons doorgeven. Dit kan aan de balie, bij het Klantcontactcentrum via (0299) 452 452 of via datalek@purmerend.nl.
Het kan ook gebeuren dat iemand anders gevoelige gegevens van u te zien krijgt. De gemeente neemt dan waar nodig contact met u op. Als dat nodig is kunt u daarna maatregelen nemen om te voorkomen dat u door dit datalek in de problemen komt. Bijvoorbeeld uw bankrekening laten blokkeren.
Purmerend verwerkt veel persoonsgegevens. In het Register verwerkingsactiviteiten wordt aangegeven welke persoonsgegevens voor welke werkprocessen (= verwerking) verwerkt worden.
Inwoners moeten erop kunnen vertrouwen dat wij als gemeente netjes met (persoons)gegevens omgaan. Daarom gebruikt gemeente Purmerend ZIVVER.
Op de pagina Zo werkt ZIVVER leest u hoe u ZIVVER kunt gebruiken.
In onze locaties Stadhuis en De Koog bieden wij Wifi aan via Ziggo. Indien u hier gebruik van wilt maken, dient u akkoord te gaan met de privacyverklaring van Ziggo en de voorwaarden die Ziggo voor het gebruiken van Wifi hanteert. Deze zijn te raadplegen via de pagina die verschijnt als u verbinding met Wifi probeert te maken.
Wilt u een klacht indienen, dan kan dat bij de Autoriteit Persoonsgegevens. U kunt telefonisch contact met hen opnemen via 070 888 8500.