Ik wil iets melden aan de gemeente

Wilt u iets melden? Maak een keuze uit een van onderstaande onderwerpen.

Is er iets kapot in uw woonomgeving? Of heeft u ergens last van? Meld het ons meteen.

Melding openbare ruimte

Bijvoorbeeld een verzakte stoep, overlast, afval of hondenpoep in uw straat, kapotte speeltoestellen of lantaarnpalen, onkruid of het snoeien van groen.

Ernstige problemen lossen we zo snel mogelijk op. Minder dringende zaken plannen we in. Melden kan ook buiten kantooruren.

Maakt u zich zorgen over iemand? Bel dan altijd 112 bij direct gevaar. Ook kunt u de huisarts bellen. Deze kan u doorverwijzen naar de crisisdienst.

Is er geen direct gevaar, maar denkt u dat iemand (verplichte) psychiatrische zorg nodig heeft? Maak dan een zorgmelding bij de gemeente.

Heeft u het vermoeden dat iemand in uw omgeving fraudeert? Denk bijvoorbeeld aan zorg-, woon/adres- of uitkeringsfraude. Of dat er sprake is van vermoedens van ondermijning? Meld het ons meteen. Dit kan ook anoniem.

Meld direct uw vermoeden

  • Wilt u liever telefonisch een melding doen? Dit kan via telefoonnummer (0299) 452 452
  • U kunt ook een e-mail sturen naar vermoeden@purmerend.nl

Gemeente, woningcorporaties, overheidsinstanties zoals de politie werken soms samen aan zorg-, woon/adres- of uitkeringsfraude en/of ondermijning. Wij zorgen altijd dat uw melding bij de juiste instantie terecht komt.

Zoekt of huurt u een woning van een verhuurder? En vindt u dat de verhuurder discrimineert of bedreigt? Te hoge borg vraagt of oneerlijke servicekosten rekent? Dan kunt u ongewenst gedrag van verhuurders melden.

Melding doen

Als u denkt dat iemand de regels overtreedt, kunt u een verzoek tot handhaving bij de gemeente indienen. Een toezichthouder gaat dan onderzoek ter plaatse uitvoeren.

De gemeente heeft veel gegevens van haar inwoners. Daar gaan we zorgvuldig mee om. Toch is het altijd mogelijk dat die gegevens in verkeerde handen vallen. Bijvoorbeeld doordat de laptop waarop die gegevens staan wordt gestolen of het systeem wordt gehackt waarin deze gegevens staan. De wet noemt dit datalekken.

Mocht u een datalek ontdekken, geef dat dan aan ons doorgeven. Op de pagina Datalek melden leest u hoe u dit kunt doen.

Bent u iets verloren of heeft u iets gevonden in de gemeente? Dan kunt u dit online melden via de website verlorenofgevonden.nl. Heeft u iets gevonden, dan kunt u dit ook afgeven aan de balie in het stadhuis. Lees op de pagina Verloren of gevonden wat u het beste kunt doen.

Gevonden of vermiste dieren?

Wilt u een melding maken van bijvoorbeeld storing aan de openbare weg, gebouwen en riolering buiten kantooruren? Bel dan met het wachtdienstnummer (0299) 430 333.