Register verkoop en inkoop gebruikte goederen
Als u handelt in tweedehands goederen, bent u verplicht om u bij de gemeente aan te melden als handelaar. Dit gaat via het Digitaal Opkopers Loket (DOL).
Aanmelden DOL
Registreren als handelaar in tweedehands goederen doet u door een account aan te maken via het Digitaal Opkopers Loket. Wij nemen, ter controle, per e-mail contact met u op. Uw gegevens worden door ons bewaard en zijn alleen toegankelijk voor een aantal medewerkers van de gemeente en eventueel de politie.
Registratie aan- en verkopen
U bent als handelaar ook verplicht registratie van uw aan- en verkopen te maken. U gebruikt hiervoor het Digitaal Opkopers Register (DOR). In dit register kunt u iedere aankoop registreren. Het DOR voldoet aan de wettelijke eisen. Gebruik maken van het DOR is gratis.
Wat registreert u in het in- en verkoopregister?
U bent wettelijk verplicht om de volgende zaken te registreren als u goederen in- of verkoopt:
- Om welk goed het gaat.
- Wanneer u het goed heeft gekocht.
- Van wie u het goed heeft gekocht of ingenomen.
- Voor welk bedrag u het goed heeft ingekocht of ingenomen.
- Op welke datum en aan wie u het goed heeft (door)verkocht.
Als u een goed opkoopt, moet u het 5 dagen in bewaring houden voordat u het mag doorverkopen.
De controle op het digitale opkopersregister (DOR) gebeurt door handhavers van gemeente Purmerend. Deze maatregelen zijn nodig in de strijd tegen heling. Meer informatie hierover staat op de website www.stopheling.nl.
In het aanwijzingsbesluit op de website van de Overheid leest u de regels die zijn vastgesteld over deze verplichting voor handelaren.