Aanvraag nieuwe trouwlocatie

Wilt u trouwen of uw partnerschap laten registreren op een plek die niet als trouwlocatie is aangewezen? Dat kan. De gemeente moet deze plek dan wel eerst als trouwlocatie aanwijzen.

Een nieuwe locatie kan pas gebruikt worden na aanwijzing door burgemeester en wethouders. Hiervoor moet een locatie en de beheerder of eigenaar aan bepaalde voorwaarden voldoen.

Trouwlocatie aanvragen

Voorwaarden locatie

  • De locatie moet binnen de gemeente Purmerend liggen.
  • De locatie moet tijdens de plechtigheid openbaar toegankelijk zijn (geen woonhuis of schip).
  • De locatie is toegankelijk voor rolstoelgebruikers.
  • De ceremonie moet geen overlast geven voor de omgeving.
  • De locatie is voorzien van voldoende meubilair, een geluidsinstallatie, spreektafel met goede verlichting en kleedruimte voor de (Buitengewoon) Ambtenaar Burgerlijke Stand (B)ABS.
  • De locatie is voorzien van sanitair, buitenverlichting, bewegwijzering en voldoende parkeergelegenheid in de buurt.
  • De locatie moet gelegenheid geven om alle huwelijksvormen, die de Nederlandse wet kent, te laten voltrekken.
  • De locatie is niet in strijd met de openbare orde, goede smaak en zeden bij de bestemming of het gebruik van de locatie.
  • De locatie voldoet aan de normen op het gebied van brandveiligheid. Op het moment dat er meer dan 50 mensen in een pand verblijven is een gebruikersvergunning nodig. Ook bij de aanwezigheid van minder personen is de eigenaar verplicht te voldoen aan de bepalingen uit het Bouwbesluit en de Bouwverordening.
  • De locaties moet representatief zijn als 'huis der gemeente'. Daarnaast moet het ook passen bij de ceremonie en is de ruimte schoon, opgeruimd en onderhouden.
  • De locaties is beschikbaar vanaf een half uur voor tot een half uur na de ceremonie.

Voorwaarden beheerder/eigenaar

  • De beheerder/eigenaar of een van de medewerkers van de huwelijkslocatie moet gedurende de huwelijksvoltrekking 'stand-by' zijn als gastvrouw/gastheer en is aanspreekpunt voor de (B)ABS.
  • De beheerder/eigenaar bepaalt of de ceremonie kan plaatsvinden en of de locatie voldoet aan alle eisen en beleidsregels.
  • De beheerder/eigenaar is verantwoordelijk voor de (brand)veiligheid, benodigde vergunningen en verzekeringen.

Kosten

Om een externe locatie aan te kunnen wijzen als trouwlocatie voert de gemeente eerst een onderzoek uit. De kosten hiervoor zijn € 165,00.

Wilt u als eigenaar of beheerder huwelijken of partnerschapsregistraties laten plaatsvinden in uw locatie? Dan moet de gemeente deze eerst als trouwlocatie aanwijzen. Lees bovenaan deze pagina welke voorwaarden hiervoor gelden. De huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie kan pas plaatsvinden als de locatie daadwerkelijk is aangewezen door de gemeente.

Bij een wijziging in het gebruik of inrichting van de aangewezen trouwlocatie moet deze opnieuw worden beoordeeld. Neem hiervoor contact op met de gemeente Purmerend, team Burgerzaken.

Is de plechtigheid op een locatie die niet in beheer van de gemeente is, stuur dan een door de beheerder ondertekende akkoordverklaring locatie naar de gemeente.