Huwelijk of geregistreerd partnerschap melden
Als u in de gemeente Purmerend wilt trouwen of uw partnerschap wilt registreren, doet u eerst een melding. Daarmee legt u de datum en de ceremonie van uw keuze vast. En wie de getuigen zijn. Dit heette vroeger ondertrouw. Op deze pagina leest u welke informatie u voor de melding nodig heeft.
Voor de melding loggen u en uw partner samen in met DigiD:
Melden met DigiD
U kunt de melding ook per e-mail of post doen. Lees onder aan deze pagina welke documenten u daarvoor moet invullen en naar ons opsturen.
Wat u moet weten
- U doet de melding 1 jaar tot 4 weken voor de ceremonie.
- De beschikbare datums ziet u achter de knop voor de melding.
- U kiest voor een gratis, korte of uitgebreide ceremonie. Over de ceremonies en de kosten leest u meer op deze pagina.
- Bij een uitgebreide ceremonie kunt u aangeven welke trouwambtenaar van de gemeente uw voorkeur heeft.
- Bij een uitgebreide ceremonie kunt u kiezen uit een aantal locaties buiten het stadhuis. Zorg dan voor een akkoordverklaring van deze locatie.
- Als een van u niet de Nederlandse nationaliteit heeft, neemt u eerst telefonisch contact op met de burgerlijke stand via 0299 452 452.
Doe dit ook als u in het buitenland geboren bent of in het buitenland getrouwd bent geweest. Soms zijn daar documenten van nodig. Het opvragen van documenten uit het buitenland kan enige tijd duren.
Bij de melding geeft u aan wie de getuigen zijn. U levert ook een kopie van hun identiteitsbewijs. Lees hoe u een veilige kopie maakt van een identiteitsbewijs.
- Bij het huwelijk of de partnerschapsregistratie zijn minimaal 2 en maximaal 4 getuigen aanwezig. Iedereen van 18 jaar of ouder mag getuige zijn.
- Heeft u zelf geen getuigen? Burgerzaken kan getuigen voor u regelen. Hier zijn kosten aan verbonden.
Bij de melding geeft u aan welke ceremonie u wilt.
Gratis trouwen, partnerschap registreren
U kunt op dinsdagochtend om 9.00 uur en 9.15 uur in het stadhuis aan de Purmersteenweg gratis trouwen/partnerschap registreren. De gratis huwelijksvoltrekking of partnerschap registratie is in een spreekkamer. Bij deze ceremonie krijgt u geen persoonlijke toespraak.
De ceremonie is alleen voor bruidspaar/partners en minimaal 2 en maximaal 4 getuigen. Kinderen van het bruidspaar/partners die jonger zijn dan 18 jaar, mogen bij de ceremonie aanwezig zijn.
Korte ceremonie
Een korte ceremonie is een eenvoudige ceremonie in het stadhuis aan de Purmersteenweg. Dit kan van maandag tot en met donderdag tussen 13.00 en 15.30 uur. De ceremonie duurt ongeveer 15 minuten. U krijgt een korte, algemene toespraak. Er mogen maximaal 27 personen aanwezig zijn inclusief de getuigen.
Een korte ceremonie kost €220,00.
Uitgebreide ceremonie
Bij een uitgebreide ceremonie heeft u de keuze uit locatie, trouwambtenaar, toespraak, muziek, en aantal gasten. De ceremonie duurt ongeveer 45 minuten.
Voor de volgende locaties krijgt u maximaal 6 parkeerontheffingen:
- stadhuis Purmersteenweg.
- het voormalig stadhuis op de Kaasmarkt.
Voor de andere locaties krijgt u geen parkeerontheffingen.
De tarieven van een uitgebreide ceremonie zijn inclusief een ambtenaar van de burgerlijke stand en een gastvrouw. Per locatie zijn de kosten als volgt:
- Stadhuis Purmersteenweg maandag tot en met vrijdag € 598,00.
- Voormalig stadhuis Kaasmarkt en alle andere locaties maandag tot en met vrijdag € 750,00, zaterdag en zondag € 1125,00.
- Aan huis om medische redenen € 598,00.
- Trouwboekje/boekje geregistreerd partnerschap: € 24,00.
- Getuigen stadhuis: € 62,00 (per getuige).
- Bij wijziging of annulering van de datum van het huwelijk/geregistreerd partnerschap: € 54,95.
Bij een gratis of korte ceremonie is de ceremonie altijd op het stadhuis.
Bij een uitgebreide ceremonie kunt u kiezen uit een aantal trouwlocaties in Purmerend of Beemster.
Kiest u voor een uitgebreide ceremonie? Dan kunt u bij de melding aangeven welke trouwambtenaar uw voorkeur heeft.
Melden per e-mail of post
Mail alle onderstaande documenten compleet naar bsvz@purmerend.nl.
Of stuur per post naar:
Gemeente Purmerend
Burgerlijke Stand
Antwoordnummer 55
1440 VB Purmerend
Documenten downloaden en opsturen:
Om uw voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap te melden, hebben wij de volgende documenten van u nodig:
- Ingevuld formulier melding voorgenomen huwelijk of formulier voorgenomen partnerschapsregistratie. De formulieren moeten met pen worden ondertekend (verplicht).
- Een kopie van een geldig identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs) van u beiden. Lees hoe u een veilige kopie maakt van een identiteitsbewijs.
- Een kopie van een geldig identiteitsbewijs van uw getuigen. (Lees de tekst hierboven bij Wie zijn de getuigen?)
- Controlelijst (verplicht). U kunt deze lijst online invullen, opslaan op uw eigen computer en dan mailen of uitprinten en per post versturen.
- Ingevulde vragenlijst korte ceremonie (alleen invullen bij een korte ceremonie; niet nodig bij kosteloze/uitgebreide ceremonie).
- Als u uw naamgebruik wilt wijzigen: lees hierover op de pagina Wijziging naamgebruik. Als u niet in de gemeente Purmerend woont, geeft u deze wijziging door in uw eigen woongemeente.
- Akkoordverklaring locatie (niet nodig bij ceremonie Purmersteenweg en voormalig stadhuis op de Kaasmarkt).
Verschil tussen huwelijk en geregistreerd partnerschap
Wilt u meer weten over het verschil tussen trouwen en geregistreerd partnerschap? Lees meer op de website van de Rijksoverheid.