College legt nieuw parkeerbeleidsplan ter vaststelling voor aan gemeenteraad

18 november 2025

Het college van burgemeester en wethouders van Purmerend legt het nieuwe Parkeerbeleidsplan Purmerend ter vaststelling voor aan de gemeenteraad. In het plan staat hoe parkeren in de gemeente geregeld wordt. Het plan sluit aan bij het in 2022 vastgestelde Mobiliteitsplan Purmerend.

Er staat onder andere in wat de plannen zijn voor parkeren in de binnenstad en in de woongebieden, hoe er wordt omgegaan met parkeerdruk, het invoeren van betaald parkeren en het zorgen voor voldoende fietsenstallingen.

Wethouder Coen Lageveen: ‘Purmerend groeit hard en dat betekent dat we slim moeten omgaan met de ruimte in onze stad en dorpen. Ook als het gaat om parkeren. Met het nieuwe Parkeerbeleidsplan zorgen we ervoor dat die ruimte efficiënt en toekomstgericht wordt benut. In wijken waar weinig parkeerdruk is, maken we plek vrij voor andere dingen, zoals groen of speelruimte. En als het juist druk is, kijken we stap voor stap naar oplossingen. Bijvoorbeeld door parkeerplaatsen beter te benutten, mensen stimuleren om op eigen terrein te parkeren, de druk spreiden naar omliggende gebieden, nieuwe parkeerplaatsen te bouwen of - als het echt nodig is - gereguleerd parkeren invoeren.’

In de binnenstad wordt ingezet op het verplaatsen van parkeren op straat naar parkeren in garages of aan de randen van het binnenstad, zodat de kwaliteit van de openbare ruimte verbetert. Fietsparkeerplaatsen worden verplaatst naar strategische locaties aan de rand van de binnenstad, om te voorkomen dat er in het voetgangersgebied wordt gefietst en om fietsen aantrekkelijker te maken.

Participatie en draagvlak

Coen Lageveen: ‘Het parkeerbeleidsplan is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden. Een online enquête onder 3.528 inwoners, ondernemers en bezoekers leverde waardevolle reacties op. Daarnaast zijn klankbordgroepen en werksessies georganiseerd met de gemeenteraad, ondernemers en betrokken organisaties.’ Ook in de praktijk worden inwoners betrokken. Bijvoorbeeld bij het wel of niet invoeren van betaald parkeren. Wanneer dit niet noodzakelijk is voor gebiedsontwikkeling, wordt een draagvlakmeting gehouden. De criteria hiervoor worden versoepeld om beter aan te sluiten bij de wensen van bewoners.

Uitvoering en monitoring

Na vaststelling van het Parkeerbeleidsplan stelt het college een uitvoeringsprogramma op. Hierin komen maatregelen in te staan voor de korte, middellange en lange termijn. Over vijf jaar wordt het parkeerbeleid geëvalueerd en worden de uitkomsten gedeeld met de gemeenteraad.

Onderdeel van het Mobiliteitsplan

Het parkeerbeleidsplan is een uitwerking van het Mobiliteitsplan. Centraal staat het STOMP-principe: eerst lopen, fietsen, openbaar vervoer, deelmobiliteit en pas daarna de privéauto. Met dit uitgangspunt wil de gemeente de druk op de openbare ruimte verminderen en duurzame mobiliteit stimuleren. Coen Lageveen: ‘Met het nieuwe parkeerbeleidsplan zetten we een belangrijke stap richting een duurzame, bereikbare, maar vooral leefbare 10-minutenstad.’

Na vaststelling door de gemeenteraad wordt het parkeerbeleidsplan beschikbaar gesteld aan alle inwoners via de projectpagina.