College legt nieuw Verkeersveiligheidsplan voor aan gemeenteraad

27 oktober 2025

Afgelopen maanden werkten we aan een nieuw Verkeersveiligheidsplan voor de hele gemeente. Met dit plan gaan we het verkeer veiliger maken voor iedereen. Er is extra aandacht voor mensen die kwetsbaar zijn in het verkeer, zoals kinderen, ouderen en fietsers.

Het college van burgemeester en wethouders heeft het nieuwe Verkeersveiligheidsplan 2025 ter vaststelling aangeboden aan de gemeenteraad. Het plan wordt op 13 november behandeld in de commissie ruimte en op 27 november besproken in de gemeenteraad.

Wethouder Coen Lageveen: ‘Dit is een belangrijke stap richting een veiliger, leefbaarder en bereikbaarder Purmerend. Purmerend groeit snel. Met meer inwoners, banen en verplaatsingen neemt ook de druk op de verkeersveiligheid toe. Vooral kwetsbare groepen zoals kinderen, ouderen, fietsers en voetgangers lopen meer risico. Ondanks landelijke en lokale inspanningen staat de daling van het aantal ernstige verkeersslachtoffers stil. Daarom hebben we een Verkeersveiligheidsplan gemaakt. Het plan is een concrete uitwerking van het Mobiliteitsplan en er staat een gerichte aanpak in om deze trend te keren.’

Risicogestuurde aanpak met oog voor de praktijk

Het Verkeersveiligheidsplan volgt het landelijke Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV) en kiest voor een proactieve, risicogestuurde benadering. Wethouder Lageveen: ‘Naast objectieve data uit bijvoorbeeld verkeersongevallen en snelheidsmetingen nemen we ook de ervaringen van bewoners, bezoekers en ondernemers ter harte. Ongeveer 3000 reacties op een enquête gaven waardevolle inzichten in risicolocaties en actuele thema’s, zoals de opkomst van fatbikes en e-bikes.’

Aandachtslocaties en maatregelen

Op basis van een risicoanalyse zijn tien locaties met een hoog risico, 21 locaties met een middelhoog risico en 122 locaties met een laag of lager risico op ongevallen in kaart gebracht. Lageveen: ‘Wat opvalt is dat de meeste aandachtslocaties uit de risicoanalyse ook vaak zijn benoemd door bewoners, bezoekers en ondernemers in de enquête.’

In het plan staan maatregelen opgesteld op basis van drie thema’s. Op het gebied van infrastructuur worden bijvoorbeeld wegen, kruispunten en schoolomgevingen aangepast en waar mogelijk de snelheid verlaagd. Ook worden waar mogelijk verkeerslichten aangepast zodat auto's, fietsers en voetgangers elkaar niet tegelijk kruisen. Op het gebied van educatie komen er voorlichtingscampagnes en bewustwordingsprogramma’s. Wat handhaving betreft worden er flex- en focusflitsers ingezet en wordt er samen met de politie en handhaving een Handhavingsplan opgesteld. De gemeente werkt hierbij intensief samen met partners zoals de Vervoerregio Amsterdam, scholen, de Fietsersbond en de Voetgangersvereniging.

Uitvoeringsagenda en monitoring

Het Verkeersveiligheidsplan wordt op 13 november besproken in de commissievergadering en op 27 november in de gemeenteraad. Als de gemeenteraad het Verkeersveiligheidsplan vaststelt, worden de maatregelen verder uitgewerkt in een Uitvoeringsagenda Verkeersveiligheid 2026–2030. In deze agenda staat een planning op korte, middellange en lange termijn. De effecten worden gemonitord. Dat gebeurt onder andere via ongevallencijfers, snelheidsdata en de Omnibus-enquête om de beleving van verkeersveiligheid te meten. Na afronding van de uitvoeringsagenda worden beide documenten beschikbaar gesteld op de website van de gemeente.

Meer informatie leest u op de pagina Verkeersveiligheidsplan.