Gemeente Purmerend start verkeersveiligheidscampagne ‘Wijzer door de Wijk’

24 november 2025

De gemeente Purmerend is gestart met de verkeersveiligheidscampagne ‘Wijzer door de Wijk’. Met deze campagne wil de gemeente automobilisten stap voor stap bewust maken van hun rijgedrag en snelheid in 30 km-zones

De campagne richt zich specifiek op de Zuiderweg in Zuidoostbeemster en de Westerweg in Purmer-Noord. Op beide wegen worden regelmatig te hoge snelheden gemeten en bewoners vragen al langer om extra aandacht voor verkeersveiligheid. Op deze wegen zijn eerder infrastructurele maatregelen doorgevoerd met de bedoeling om de snelheid te verlagen. Nu wordt ingezet op een gedrags- en bewustwordingscampagne. Deze aanpak sluit aan bij het Verkeersveiligheidsplan Purmerend 2025, waarin gedragsbeïnvloeding en bewustwording een belangrijke pijler vormen naast infrastructuur en handhaving. 

Veiligheid en leefbaarheid 

Wethouder Coen Lageveen onthulde het eerste bord langs de Zuiderweg. ‘Verkeersveiligheid begint bij onszelf. Met deze campagne willen we automobilisten op een vriendelijke manier bewust maken van hun snelheid. Snelheid minderen draagt direct bij aan de veiligheid en leefbaarheid in de wijken. Zo zorgen we er samen voor dat iedereen zich veilig voelt in het verkeer.’ 

Boodschap in 3 stappen 

Coen Lageveen: ‘Bewust worden van te hard rijden doen we niet door te wijzen, maar door herkenning op te roepen en samen te werken aan veilige woonwijken. De kracht van de campagne zit in de herkenbare opbouw van de boodschap.’ In de eerste fase wordt benadrukt ‘ZE rijden hier te hard’. Daarna verschuift het perspectief naar ‘WE rijden hier te hard’, waarmee duidelijk wordt dat veel bewoners zichzelf ook herkennen in dit gedrag. De campagne eindigt met de positieve oproep ‘IK rij wijzer door de wijk’, waarmee de nadruk ligt op persoonlijke verantwoordelijkheid en verandering. 

Zichtbaar in de wijk 

De campagne is komende maanden afwisselend zichtbaar langs de Zuiderweg en de Westerweg met 3 opvallende sandwichborden. Ook online komt de boodschap terug via de digitale kanalen van de gemeente en in de wijken. Lageveen: ‘De combinatie van fysieke zichtbaarheid en digitale herhaling moet ervoor zorgen dat zoveel mogelijk bewoners de boodschap zien en zich aangesproken voelen.’