Gemeente Purmerend waarschuwt voor slipgevaar door modder op de weg en vraagt begrip voor agrariërs tijdens oogstperiode
Gemeente Purmerend zet ook dit najaar in op de campagne ‘Toon begrip, raak niet in de slip’. In samenwerking met het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK) vraagt de gemeente opnieuw aandacht voor verkeersveiligheid tijdens de oogstperiode.

Gemeente Purmerend zet ook dit najaar in op de campagne ‘Toon begrip, raak niet in de slip’. In samenwerking met het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK) vraagt de gemeente opnieuw aandacht voor verkeersveiligheid tijdens de oogstperiode. De campagne is gericht op het vergroten van begrip voor agrariërs en het waarschuwen voor slipgevaar door modder op de weg.
Tijdens de oogstperiode rijden agrariërs met werktuigen over de openbare weg. Ondanks hun inzet om deze zo schoon mogelijk te houden, kan er modder achterblijven. In combinatie met regen ontstaat daardoor een risico op gladheid. De campagne roept weggebruikers op om hier extra alert op te zijn, hun snelheid aan te passen en voldoende afstand te houden.
Wederzijds begrip
‘We willen met deze campagne niet alleen het verkeer veiliger maken, maar ook laten zien dat wederzijds begrip de basis is voor een goede samenwerking tussen agrariërs en andere weggebruikers’, vertelt wethouder mobiliteit Coen Lageveen. ‘Door hier opnieuw aandacht aan te geven, hopen we dat inwoners beter begrijpen waarom de wegen tijdens de oogstperiode soms minder schoon zijn en hoe ze hierop kunnen reageren.’
Meer uitleg, meer begrip
Om inwoners zo goed mogelijk uit te leggen wat de gevaren zijn van modder op de weg en wat agrariërs allemaal doen om dit te voorkomen, hebben LTO Land van Leeghwater, Cumela en gemeente Purmerend een video gemaakt.
Ook vanuit de agrarische sector is er steun voor de campagne, vertelt Annie Kregel, voorzitter van LTO Land van Leeghwater. ‘Onze leden doen er alles aan om de wegen zo schoon mogelijk te houden, maar modder is in de oogsttijd soms onvermijdelijk. Fijn dat de gemeente deze campagne herhaalt en daarbij het verhaal achter het boerenwerk laat zien. Wij zijn ervan overtuigd dat begrip en veilig rijgedrag helpen om ongelukken te voorkomen.’
Zichtbare campagne
De komende weken staan er borden en een reclame-aanhanger langs de weg om mensen te wijzen op de risico’s en te vragen om begrip. Ze staan op plekken waar modder op de weg een risico vormt. Daarnaast wordt de campagne onder de aandacht gebracht door alle samenwerkende partijen.