Regio Zaanstreek-Waterland sluit nieuw contract voor WMO-hulpmiddelen

13 oktober 2025

Op 1 februari 2026 start het contract met de nieuwe aanbieder van Wmo-hulpmiddelen. Dat is de uitkomst van de gezamenlijke aanbesteding van de 7 gemeenten in regio Zaanstreek-Waterland.

Hulpmiddelenleverancier Meyra is daarbij als beste uit de bus gekomen na een zorgvuldige selectieprocedure. Meyra krijgt vanaf 1 februari 2026 het hulpmiddelencontract voor minimaal 3 jaar. 

Gemeenten hebben de taak om voorzieningen en hulpmiddelen vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) te bieden aan inwoners met een beperking. Deze aanbesteding betreft een breed scala aan hulpmiddelen die bijdragen aan de zelfredzaamheid van inwoners met een beperking of chronische aandoening. 

De nieuwe leverancier Meyra gaat zorg dragen voor het leveren en onderhouden van rolstoelen, scootmobielen, tilliften en andere producten die het mogelijk maken zo lang mogelijk thuis te blijven wonen. Op dit moment maken bijna 4000 inwoners in onze regio gebruik van deze middelen. De komende maanden wordt gewerkt aan een zorgvuldige implementatie om de continuïteit voor onze inwoners te bewaken. Meyra neemt de service en het onderhoud van alle hulpmiddelen van Medipoint over. Daarnaast leveren zij hulpmiddelen aan inwoners die hiervoor in aanmerking komen. Begin 2026 worden alle inwoners met deze hulpmiddelen geïnformeerd over wat de wijziging van de leverancier voor hen betekent. 

De wethouder gezondheidszorg, Chris Boer van de gemeente Purmerend, is blij met de nieuwe regionale overeenkomst. "Het is van groot belang dat onze inwoners goede hulpmiddelen zoals een scootmobiel krijgen om de dagelijkse dingen te kunnen blijven doen. We hebben het vertrouwen dat Meyra de hoge kwaliteit van hulpmiddelen, het onderhoud en een klantgerichte benadering levert die onze inwoners nodig hebben." 

Informatie aan gebruikers 

Het contract met Meyra gaat in op 1 februari 2026 en heeft bij goede uitvoering een maximale looptijd van zeven jaar. Gebruikers van hulpmiddelen worden hierover begin 2026 door de gemeenten en de nieuwe leverancier geïnformeerd. Gebruikers houden gewoon hun hulpmiddelen en nemen tot 1 februari 2026 contact op met de huidige leverancier Medipoint.

Vragen en antwoorden

  1. Waarom veranderen we van leverancier voor de WMO-hulpmiddelen? 

    De gemeente heeft besloten om over te stappen naar een nieuwe leverancier om de kwaliteit en dienstverlening te verbeteren. Hiervoor is een Europese aanbesteding nodig waarin eisen zijn opgenomen. Dit is een gebruikelijke procedure als een contract eindigt. Dit proces hebben we opgepakt met de andere regiogemeenten in Zaanstreek-Waterland. De nieuwe leverancier biedt goede ondersteuning en onderhoud voor de huidige en nieuwe middelen en goede service. 

  2. Wat gebeurt er met de hulpmiddelen die ik nu heb van de oude leverancier? 

    Antwoord: De hulpmiddelen die u nu van de oude leverancier Medipoint gebruikt worden overgenomen door de nieuwe leverancier Meyra. Ook zal er een overgangsperiode zijn om alles soepel over te zetten. Begin 2026 volgt een brief met meer informatie en wat u kunt verwachten van de nieuwe leverancier. 

  3. Moet ik mijn huidige hulpmiddel inleveren voor de nieuwe levering? 

    Nee, het onderhoud van alle hulpmiddelen wordt overgenomen door de nieuwe leverancier. De hulpmiddelen zijn immers in eigendom van de gemeente en worden in bruikleen aan u verstrekt. Er verandert in principe niets. Mocht uw hulpmiddel in de tussentijd onderhoud nodig hebben dan kunt u tot 1 februari 2026 terecht bij Medipoint. 

  4. Hoe kan ik mijn nieuwe hulpmiddel aanvragen bij de nieuwe leverancier? 

    U kunt uw aanvraag voor een nieuw hulpmiddel doen via de gemeente. U ontvangt hierover een brief of e-mail met uitleg over het aanvraagproces en hoe je dit kunt regelen.

  5. Wanneer gaat het contract met Meyra in? 

    Op 1 februari 2026 gaat het nieuwe contact van start.