Multi Modaal Netwerkkader

De gemeente Purmerend is volop in ontwikkeling. Tot 2040 neemt het aantal inwoners en banen verder toe. Dit betekent dat het aantal verplaatsingen binnen en buiten de gemeente stijgt. Om Purmerend bereikbaar en leefbaar te houden, is het Multimodaal Netwerkkader Purmerend (MNK) opgesteld.

Het MNK beschrijft hoe de verschillende vormen van vervoer (voetganger, fiets, openbaar vervoer en auto) zich tot elkaar verhouden op het beschikbare verkeersnetwerk. Ook geeft het richting aan keuzes die we maken in de toekomst op het gebied van verkeer. 

Aanleiding en noodzaak

In het Mobiliteitsplan Purmerend (2022) is vastgelegd dat een onderzoek wordt uitgevoerd naar hoe het autoverkeer en openbaar vervoer loopt (de verkeerscirculatie). Dit onderzoek is het Multimodaal Netwerkkader Purmerend. Dit doen we omdat:

  • De verkeersdoorstroming nu onder druk staat, vooral tijdens spitsuren en op drukke winkeldagen.
  • De groei van de gemeente leidt tot een toename van knelpunten op zowel het stedelijke hoofdwegennet als het regionale wegennet (A7, N235, N244).
  • De huidige verkeerssituatie in en rondom de binnenstad de ambitie voor een groene stadsboulevard in de weg staat.
  • Er sprake is van een aanzienlijke doorgaande autoverkeerstroom door de binnenstad, vooral tussen de Purmerendse wijken en de op- en afrit 5 van de A7.

Deze ontwikkelingen vragen om keuzes voor de toekomstige benutting van het mobiliteitssysteem.

Wat is er gedaan?

  • Met behulp van het verkeersmodel Purmerend zijn de effecten van de groei van de gemeente doorgerekend tot 2040.
  • Er zijn 5 scenario’s voor de verkeerscirculatie opgesteld, geanalyseerd en beoordeeld.
  • Er is een impactanalyse uitgevoerd voor diverse gebiedsontwikkelingen binnen Purmerend.
  • Er is een gevoeligheidsanalyse opgesteld over het niet doorgaan van de Corridoraanpak A7.

Participatie en bestuurlijke betrokkenheid

Tijdens het opstellen van het MNK is meegedacht door zowel de gemeenteraad als inwoners. De gemeenteraad is op verschillende momenten geïnformeerd via werksessies in juni en oktober 2025. Ook inwoners konden meedenken. Op 7 en 8 oktober 2025 waren er informatieavonden voor bewoners, ondernemers en belangenbehartigers. Hier waren circa 150 bezoekers aanwezig. Op deze momenten zijn ideeën en zorgen opgehaald, die waar mogelijk worden betrokken bij de verdere uitwerking. Verder is er ook afgestemd met partners, waaronder de Vervoerregio Amsterdam, provincie Noord-Holland, Rijkswaterstaat, NS, ProRail, EBS, Fietsersbond en VVN. Ook tijdens de stappen die nog volgen, vindt er weer participatie plaats. Wanneer dit weer zover is, worden betrokkenen hiervoor uitgenodigd.

Onderzochte scenario’s

Er werden 5 scenario’s opgesteld. Deze scenario’s variëren in maatregelen op het gebied van verkeersknips, aanpassing van hoofdontsluitingen en het verdelen van verkeersstromen in en om het centrum.

  • Scenario 0 (vigerend beleid): had onvoldoende effect heeft.
  • Scenario 1: gaf een beperkte afname van verkeersdruk.
  • Scenario 2: heeft aanzienlijke effecten, maar kent ook grootschalige ruimtelijke en financiële consequenties.
  • Scenario 3 en 4: zorgen beide voor een grote afname van verkeersdruk in het centrumgebied, met verschillende consequenties voor bereikbaarheid en robuustheid van het netwerk. Scenario 3 sluit het beste aan bij beleidsambities voor het centrumgebied en gebiedsontwikkelingen.

Belangrijkste conclusies

  • Scenario 3 leidt tot een grote afname van de verkeersintensiteit (auto) op de oost-westverbinding in het centrum. Dit is onder andere de Gedempte Singelgracht en Westerstraat.
  • Doorgaand verkeer door het centrum wordt onmogelijk gemaakt.
  • De gewenste aanpassing naar een groene stadsboulevard wordt mogelijk.
  • Het centrumgebied blijft bereikbaar; het aantal ritten van/naar het centrum neemt slechts beperkt af.
  • Op alternatieve routes ontstaat extra verkeersdruk, maar zonder grote afwikkelingsknelpunten.
  • Het scenario heeft overwegend neutrale of positieve effecten op gebiedsontwikkelingen.
  • De uitbreiding van de capaciteit op de noord-zuidroute vraagt aandacht bij verdere uitwerking.

Vervolg en planning

Na vaststelling stelt het college de Agenda MNK Purmerend 2026–2040 op. Hierin komt prioritering van maatregelen op korte, middellange en lange termijn. Met de mogelijkheid om deze aan te passen waar dat nodig is en eens per twee jaar te actualiseren.

De vervolgstappen bestaan uit:

  • Technische en juridische haalbaarheidsonderzoeken.
  • Ontwerpoplossingen voor de oost-westverbinding en noord-zuidroute.
  • Verkeersonderzoeken en effectenstudies.
  • Verdere afstemming met bewoners, ondernemers en gebiedspartners.
  • Het bepalen van investeringen, fasering en mogelijke cofinanciering vanuit Rijk, provincie en Vervoerregio.

Waar dit mogelijk is wordt er “werk met werk gemaakt”. Dit betekent dat maatregelen gekoppeld worden aan lopende of geplande projecten.

Wanneer merkt u iets?

Het MNK is een traject tot 2040.

  • De benodigde maatregelen kunnen niet tegelijkertijd worden uitgevoerd.
  • Fysieke maatregelen volgen pas na planstudies, onderzoek en besluitvorming.
  • Monitoring vormt een doorlopend onderdeel van het traject.
  • Waar nodig wordt het maatregelenpakket periodiek aangepast.