Multi Modaal Netwerkkader
Purmerend groeit. Het aantal inwoners en banen neemt tot 2040 verder toe. Dat betekent meer verplaatsingen binnen en buiten de stad. Het Multimodaal Netwerkkader (MNK) legt vast hoe voetgangers, fietsers, het openbaar vervoer en auto’s zich straks soepel en veilig door Purmerend kunnen bewegen.
Waarom een netwerkkader?
Om Purmerend bereikbaar en leefbaar te houden is het MNK opgesteld. We zien dat:
- het verkeer steeds vaker vast staat, vooral tijdens spitsuren en op drukke winkeldagen.
- de groei van de gemeente zorgt voor extra drukte op belangrijke wegen zoals de A7, N235 en de N244.
- de huidige verkeerssituatie de ontwikkeling van een groene stadsboulevard in de weg staat.
- veel doorgaand autoverkeer door het centrum rijdt, vooral tussen wijken en op- en afrit 5 van de A7.
Daarom maken we nu keuzes die Purmerend bereikbaar én leefbaar houden.
Participatie
Bij het opstellen van het MNK dachten inwoners en de gemeenteraad mee.
- De gemeenteraad is op verschillende momenten geïnformeerd via werksessies in juni en oktober 2025. Ook inwoners konden meedenken. Op 7 en 8 oktober 2025 waren er informatieavonden voor bewoners, ondernemers en belangenbehartigers. Hier waren circa 150 bezoekers aanwezig. Zij deelden ideeën en zorgen die worden meegenomen in de verdere uitwerking.
- Verder is er ook afgestemd met partners, waaronder de Vervoerregio Amsterdam, EBS en de Fietsersbond.
Ook tijdens de stappen die nog volgen, vindt er weer participatie plaats. Wanneer dit weer zover is, worden betrokkenen hiervoor uitgenodigd.
Wat is onderzocht?
We hebben 5 scenario’s bekeken waarin de verkeersstromen anders worden verdeeld. Dit varieerde van kleine aanpassingen tot ingrijpende maatregelen. Uit de onderzoeken blijkt dat scenario 3 het beste aansluit bij de ambities voor het centrum en de toekomstige gebiedsontwikkelingen.
Wat levert scenario 3 op?
- Een sterke afname van de verkeersdruk op de oost-westverbinding in het centrum. Dit is onder andere de Gedempte Singelgracht en Westerstraat.
- Veel minder doorgaand verkeer door het centrum.
- Ruimte om een groene stadsboulevard te maken.
- Het centrumgebied blijft bereikbaar; het aantal ritten naar het centrum neemt slechts beperkt af.
- Op andere routes komt extra verkeer, maar zonder grote knelpunten.
- De uitbreiding van de capaciteit op de noord-zuidroute vraagt aandacht bij verdere uitwerking.
Kortom, dit scenario heeft vooral neutrale of positieve effecten op gebiedsontwikkelingen.
U kunt het raadsvoorstel en alle bijbehorende stukken lezen op de website van de raad via commissie ruimte (agendapunt 6).
Hoe gaat het nu verder?
Na vaststelling stelt het college de Agenda MNK Purmerend 2026–2040 op waarin staat welke maatregelen we nemen en wanneer. We werken stap voor stap, houden rekening met andere projecten in de stad en passen de planning elke 2 jaar aan als dat nodig is.
Waar dit mogelijk is wordt er “werk met werk gemaakt”. Dit betekent dat maatregelen gekoppeld worden aan lopende of geplande projecten.