Verkeersonderzoek nieuwbouwwijk De Keyser
Het geplande Integraal Kind Centrum (IKC) in nieuwbouwplan De Keyser was aanleiding voor onderzoeken naar het verkeer nu en in de toekomst in het gebied. Onderzoeken zijn al afgerond. Er zijn 2 verkeersonderzoeken gedaan:
- Onderzoek naar de snelheid en bestemming van het verkeer op dit moment en de hoeveelheid motorvoertuigen op de verschillende wegen in de wijk (fase 1, deelplan 4 en 5 van fase 2). Dit komt door meldingen van bewoners. Er wordt gekeken of er aanvullende verkeersmaatregelen nodig zijn.
- Wat is de verwachting in verkeersdrukte na de komst van het IKC? Denk aan verkeer door school, opvang, bibliotheek en het Centrum voor Jeugd en Gezin. De vraag die hierin centraal staat is hoe en of dit samen gaat met het woonverkeer in deelplan 6 en 7 en de rest van de wijk.
Beide onderzoeken zijn kortgeleden uitgevoerd. De samenvatting van de resultaten leest u hieronder. De volledige resultaten zijn op te vragen per e-mail.
Snelheden
In tabel 1 hieronder getoond, staan de resultaten van de snelheidsmeeting. De cijfers zijn snelheden per uur. De waargenomen snelheden liggen in lijn met de wijze waarop deze wegen zijn ingericht. De snelheid op de Hendrick de Keyserweg ligt relatief aan de hoge kant, met 36,2 km per uur (85% meting). Dit betekent dat 85% van de automobilisten 36,2 km per uur of lager rijdt. De overige 15% rijdt sneller. Deze waarde vormt nog geen aanleiding om directe maatregelen te treffen.
Morgenweg | Hendricus de Goedeweg | Hendrick de Keyserweg | Unescolaan | |
---|---|---|---|---|
Gemiddelde snelheid | 29,0 | 27,7 | 30,5 | 24,2 |
Gemiddelde snelheid afgevlakt (85%) | 34,3 | 33,1 | 36,2 | 31,5 |
Sluipverkeer
In tabel 2 hieronder getoond, staan de resultaten in procenten van het aandeel doorgaand verkeer in de wijk per dag. Deze percentages zijn berekend aan de hand van de aantallen doorgaand verkeer vergeleken met het totaal waargenomen motorvoertuigen in de wijk. Het aandeel ligt gemiddeld rond de 4% ligt. Dit is heel gebruikelijk bij erftoegangswegen. De verdeling van het doorgaand verkeer is rond spitsuren iets hoger.
Maandag | Dinsdag | Woensdag | Donderdag | Vrijdag | Zaterdag | Zondag | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Doorgaand verkeer in % | 4 | 5 | 3 | 4 | 5 | 5 | 5 |
Functie en gebruik van wegen in evenwicht
Uit waargenomen metingen komt naar voren dat de vorm, functie en gebruik van de wegen in het gebied in evenwicht zijn. Dit maakt dat op dit moment aanvullende maatregelen niet noodzakelijk zijn.
Aandachtspunten
- Vanuit de gemeente de snelheid van het wegverkeer op de Hendrick de Keyserweg in de gaten houden.
- Het aandeel doorgaand verkeer nogmaals meten als de wijk helemaal af is.
Verkeersgeneratie totaal
- Ongeveer 700 auto’s per dag (heen en terug samen).
- Bij begin en einde school 135 auto’s (drukste moment).
- Verkeer is vooral merkbaar vlak bij de school op de Unescolaan.
- Niet zoveel extra verkeer dat maatregelen nodig zijn.
Parkeren (minimale benodigde omvang)
- Parkeren medewerkers school 16 per persoon (deels in de omgeving).
- Parkeren ouders onderbouw 20 per persoon.
- Zoen-zoef: kort stoppen en doorrijden (oudere leerlingen) 7 auto’s tegelijkertijd.
- Andere functies: dubbelgebruik parkeerplaatsen school.
Ontsluiting door De Keyser
- Alle woningen in de kern Middenbeemster op loop- of fietsafstand van school.
- Goede kansen voor lopen en fietsen.
- Belangrijk: een veilige autovrije toegang voor voetgangers en fietsers.
- Aandachtspunt: voldoende ruimte voor ouders om te wachten met fiets, bakfiets of kinderwagen.
Voor een 3e snelheidsmeting is gebruik gemaakt van data uit navigatiesystemen en app’s (Floating Car Data, FCD). Voor de analyse zijn 2 trajecten bekeken:
- Morgenweg tot aan Balthasar van Berckenrodeweg.
- Hendrick de Keyserweg tot Droogmakerij.
Binnen de volgende perioden zijn alle ritten opgehaald:
- van 10 januari tot 23 januari (van 06.00 tot 23.00 uur), dezelfde periode als de andere 2 metingen.
- van 10 februari tot 23 februari (van 06.00 tot 23.00 uur).
De resultaten staan in de tabel hieronder. Omdat dit systeem een traject bekijkt wijken de resultaten iets af van de lusdata in rapportage.
dezelfde periode als andere metingen | 10 februari tot 23 februari | |||
---|---|---|---|---|
gemiddeld | V85 (uitschieters) | gemiddeld | V85 (uitschieters) | |
Morgenweg | 23,7 km per uur | 29 km per uur | 23,5 km/u | 29 km per uur |
Hendrick de Keyserweg | 25,8 km per uur | 32 km per uur | 26,1 km/u | 33 km per uur |
Conclusie
De resultaten van de FCD-analyse geven aan dat er vrijwel geen verschil zit tussen de snelheden gemeten tijdens de eerder uitvoerde metingen. Ook geldt dit voor de tijdsperiode erop volgend. Daarmee is er voor de gemeente geen aanleiding om nader onderzoek te doen naar de resultaten van het verkeersonderzoek.