Urgentieverklaring

In noodgevallen kan de gemeente u voorrang verlenen voor een sociale huurwoning. U heeft hiervoor een urgentieverklaring nodig. Lees hieronder wat de voorwaarden zijn, wat u moet weten en hoe u urgentie kunt aanvragen.

Het aanbod sociale huurwoningen in de gemeente Purmerend is beperkt. Er zijn veel woningzoekenden en er is een lange wachttijd. De urgentieverklaring is er alleen voor mensen in een noodsituatie die dringend een andere woning nodig hebben. Een aanvraag voor een urgentieverklaring bekijken we daarom zorgvuldig.

Er zijn bureaus die aanbieden om tegen betaling een urgentieverklaring voor u aan te vragen. Gemeente Purmerend werkt niet samen met deze bureaus en erkent of ondersteunt dergelijke bureaus niet. Ook de Autoriteit Consument en Markt (ACM) waarschuwt voor misleiding door dit soort bureaus.

Een aanvraag van een urgentieverklaring kunt u zelf bij de gemeente indienen. Hieronder kunt u lezen hoe u checkt of u recht hebt op een urgentie en hoe u deze aanvraagt.

U moet in ieder geval voldoen aan de volgende voorwaarden

  • U bent 18 jaar of ouder.
  • U hebt de Nederlandse nationaliteit, een geldig paspoort of document van de EU (Europese Unie) of EER (Europese Economische Ruimte) of een geldige verblijfsvergunning.
  • U staat ingeschreven in Purmerend op het adres waar u feitelijk woont.
  • U kunt bewijzen dat u minstens 2 jaar in Purmerend woont.
  • Het jaarinkomen (waarover u belasting betaalt) van uw eenpersoonshuishouden is niet hoger dan € 49.669,- (peiljaar 2025). Het jaarinkomen van uw meerpersoonshuishouden (inkomen met uw partner) is niet hoger dan € 54.847,- (peiljaar 2025).
  • U kunt goed zelfstandig wonen.
  • U heeft geen schulden of u heeft een regeling getroffen voor uw schulden.
  • U staat ingeschreven als woningzoekende.
  • Sociale of medische problemen zijn duidelijk aantoonbaar.
  • U woont niet in een zorginstelling.

Overige voorwaarden

  • U heeft er zelf alles aan gedaan om een woning te vinden. Andere oplossingen zijn niet mogelijk of zijn allemaal al geprobeerd.
  • U heeft ook buiten de regio naar woningen gezocht.
  • U heeft het probleem niet kunnen voorkomen.
  • U heeft de situatie niet zelf veroorzaakt.

Goed om te weten

Als u voldoet aan de voorwaarden, krijgt u niet automatisch een urgentieverklaring. Er zijn situaties waarvoor u geen urgentieverklaring krijgt. Kijk voor voorbeelden bij 'Wanneer krijgt u geen urgentie?'

In de volgende situaties krijgt u geen urgentieverklaring:

  • Echtscheiding of verbreking samenwoning, tenzij er sprake is van volledige zorg voor al uw minderjarige kinderen.
  • Een moeilijke situatie terwijl u bij iemand woont.
  • Een te groot huishouden en/of een te klein huis.
  • Een woning die in slechte staat is.
  • Het niet accepteren van een woning via het gewone systeem of het opeisen/houden van uw huidige woning.
  • Een tijdelijke huurovereenkomst die binnenkort afloopt.
  • Dakloosheid door eigen toedoen.
  • Een te hoog inkomen en/of vermogen.
  • Bekijk goed of u aan alle voorwaarden voldoet. En in welke situaties u geen urgentie krijgt.
  • Daarna kunt u een aanvraag indienen.
  • Voor de beoordeling van een aanvraag moet de gemeente uitgebreid onderzoek doen.
  • Beoordeelt de gemeente uw aanvraag positief? Dan geven we uw gegevens door aan een woningcorporatie.
  • De woningcorporatie gaat voor u op zoek naar een passende woning. Een passende woning is een woning die past bij het inkomen en de huishoudensgrootte. Dat is het aantal personen dat samenwoont in het huishouden (een woning).
  • Met een urgentieverklaring krijgt u 1 keer een passende woning aangeboden. De urgentieverklaring is alleen geldig in de gemeente Purmerend.
  • Weigert u de woning? Dan vervalt uw urgentie. Daarna kunt u gedurende 2 jaar niet opnieuw urgentie aanvragen.
  • Krijgt u geen urgentie? Dan kunt u bezwaar indienen.

Bekijk eerst de voorwaarden en overige informatie hierboven.

Denkt u dat u een urgentieverklaring kunt krijgen? Neem dan telefonisch contact op met het Loket Wmo.

Tijdens het telefoongesprek met een medewerker van het Loket Wmo wordt beoordeeld of u inderdaad voldoet aan de voorwaarden. U kunt dan een aanvraagformulier ontvangen.

Wanneer een aanvraag wordt opgestart, is uitgebreid onderzoek nodig naar uw situatie.

Een urgentieverklaring aanvragen kost € 44,40

Is uw aanvraag voor urgentieverklaring afgewezen? Dan krijgt u daarover een brief. Dat heet een besluit. Tegen dit besluit kunt u bezwaar maken.

Hoe u dat doet leest u bij Bezwaar maken tegen een besluit.

Als u bezwaar maakt, neemt een medewerker van Juridische zaken (gemeente Purmerend) contact met u op.