Samenvatting Parkeerbeleidsplan 2025

Purmerend ontwikkelt zich in hoog tempo. Nieuwe woningen, voorzieningen en werkgelegenheid trekken steeds meer mensen aan. Tegelijkertijd neemt de beschikbare ruimte niet toe, waardoor de druk op de openbare ruimte groeit.

Parkeren heeft daarom niet meer alleen te maken met verkeer en de manier waarop we ons verplaatsen. Het is een onderwerp dat belangrijk is voor een aantrekkelijke, duurzame en leefbare gemeente.

Het Parkeerbeleidsplan Purmerend 2025 is een uitwerking van het Mobiliteitsplan dat in 2022 is vastgesteld. Het plan geeft richting aan hoe Purmerend omgaat met de schaarse ruimte en de groeiende vraag naar parkeerplaatsen. Met inzet op het STOMP-principe (stappen, trappen, openbaar vervoer, MaaS, privéauto), fietsparkeren en regulering van parkeerdruk werkt de gemeente aan een duurzame, bereikbare en vooral leefbare stad.

Samen opgesteld

Het Parkeerbeleidsplan is opgesteld met brede betrokkenheid van inwoners, ondernemers en bezoekers. Een digitale enquête leverde meer dan 3500 reacties op. Daarnaast zijn er gesprekken gevoerd en klankbordgroepen en bijeenkomsten georganiseerd. De waardevolle input uit deze trajecten is zoveel mogelijk verwerkt in het plan.

Wat staat er in het plan?

In het Parkeerbeleidsplan Purmerend 2025 staan oplossingsrichtingen en maatregelen die aangeven hoe we met parkeren omgaan in de binnenstad en de woongebieden. Denk hierbij aan het hanteren van het STOMP-principe, maatregelen op het gebied van fietsparkeren, een vergunningsplafond en een stappenplan voor omgaan met hoge parkeerdruk of de invoering van betaald parkeren.

De volgende stap is het opstellen van een uitvoeringsprogramma met concrete maatregelen voor de korte, middellange en lange termijn.

Ambitie voor de binnenstad

De binnenstad transformeert van een traditionele winkelstad naar een plek waar winkelen, recreëren, wonen en ontmoeten samenkomen. Dit vraagt om een autoluwe binnenstad met meer ruimte voor fietsers, voetgangers, openbaar vervoer en deelmobiliteit. Parkeren op straat wordt beperkt en verplaatst naar parkeergarages of terreinen aan de rand van de binnenstad. Op straat blijft ruimte voor kort parkeren, Shop&Go-plaatsen en specifieke doelgroepen.

Parkeren in woongebieden

In woonwijken blijft het beleid zoveel mogelijk faciliterend. Dat wil zeggen dat we zorgen voor voldoende parkeerplekken om de bereikbaarheid en leefbaarheid te waarborgen. Waar de ruimte knelt en de parkeerdruk hoog is, worden maatregelen genomen volgens het principe van de 4 b’s:

  1. Benutten: het optimaliseren van bestaande parkeervoorzieningen.
  2. Beïnvloeden: het beïnvloeden van het parkeergedrag van gebruikers.
  3. Bouwen: het realiseren van nieuwe parkeerplaatsen op maaiveld binnen een integrale afweging.
  4. Beprijzen: het invoeren van parkeerregulering.

Fietsparkeren

De gemeente zorgt voor voldoende openbare fietsparkeergelegenheid, met nadruk op drukbezochte locaties zoals binnenstad, wijkwinkelcentra en belangrijke plaatsen voor openbaar vervoer. Uitbreiding van stallingen gebeurt pas wanneer bestaande stallingen vol zijn en veel fietsen los worden gestald. Alle stallingen zijn gratis, ook de bewaakte. Er wordt rekening gehouden met afwijkende fietsen zoals bakfietsen en scooters. Ongebruikte fietsen worden via weesfietsenacties verwijderd, vooral in binnenstad, bij stations en R-net haltes.

Wat betreft fietsparkeren in de binnenstad is het plan om dit zoveel mogelijk aan de rand van het voetgangersgebied te realiseren. Zo voorkomen we dat er door het voetgangersgebied wordt gefietst. Fietsparkeervoorzieningen, zoals overdekte fietsenstallingen en fietsparkeerplaatsen, worden stapsgewijs over meerdere jaren verbeterd. Belangrijk daarbij is om de nieuwe voorzieningen bij de aanrijroutes te plaatsen en zo dicht mogelijk bij de entrees van het voetgangersgebied. Dit zijn voor fietsers de meest logische locaties om hun fietsen te stallen en dit moet fietsen stimuleren. Het streven is om het aantal fietsparkeerplaatsen uit te breiden met ongeveer 500 stuks.

Stap voor stap

Om onze ambities waar te maken moet er veel gebeuren. Het herplaatsen en realiseren van nieuwe parkeerplaatsen in de binnenstad is niet binnen enkele maanden of jaren geregeld. We gaan eerst de nieuwe plekken aanleggen en dan pas de andere weghalen. Ook het nemen van maatregelen tegen hoge parkeerdruk is niet met eemn dag geregeld. De omgeving wordt betrokken bij het nemen van maatregelen. Kortom: er wordt gefaseerd toegewerkt naar deze situatie.

Lees hier het hele plan: Parkeerbeleidsplan Purmerend 2025