Verslag inloopavond dinsdag 5 juli herinrichting directe omgeving MFC De Boomgaard
Op dinsdagavond 5 juli 2022 tussen 19.00 uur en 20.30 uur was er een inloopavond voor de herinrichting van de directe omgeving van het Multifunctioneel Centrum De Boomgaard. Het doel van de inloopavond was om vragen, wensen en andere aandachtspunten van omwonenden op te halen.
Goede opkomst
Ruim 1000 huishoudens die in de buurt van MFC De Boomgaard wonen, hebben eind juni een huis-aan-huis-brief ontvangen met een uitnodiging voor de inloopavond. De opkomst was goed en we zijn blij dat er veel omwonenden aanwezig waren. Ook wethouder Thijs Kroese was erbij.
Voorlopig ontwerp
De gemeente heeft samen met twee adviesbureaus op het gebied van mobiliteit en ruimte, Ontwerp en Beleid voor de Buitenruimte (OBB) en Goudappel, scenario 2 van de Werkgroep Verkeer uitgewerkt tot een voorlopig ontwerp voor de herinrichting van de directe omgeving van het MFC. Tijdens de inloopavond lieten wij dit voorlopige ontwerp aan u zien.
Ontwerp schoolplein
De gebruikers van het MFC hebben ook gewerkt aan een ontwerp voor het schoolplein. Het bureau Ontwerp en Beleid voor de Buitenruimte (OBB) begeleidt zowel het herinrichtingsplan als het schoolplein, zodat straks alles goed op elkaar is afgestemd. Ook het voorlopig ontwerp van het schoolplein hebben we gedeeld tijdens de inloopavond op dinsdag 5 juli. De reacties die wij hierop hebben ontvangen, zijn gedeeld met de gebruikers van het MFC die daarna in overleg met OBB worden beoordeeld.
Vragen en antwoorden
Naast veel positieve reacties waren er ook een paar kritische opmerkingen en bruikbare adviezen. Op de volgende pagina vindt u een overzicht van alle opmerkingen en gestelde vragen, inclusief antwoorden, die tijdens gesprekken zijn gemaakt en via de mail zijn binnengekomen.
Definitief ontwerp
Het voorlopige ontwerp kon tot eind juli ingezien worden. Alle reacties die zijn binnengekomen zijn onderzocht en beoordeeld en als dat mogelijk was verwerkt in het definitieve ontwerp. Eind augustus ligt het definitieve ontwerp klaar en delen we deze natuurlijk graag met u. U ontvangt tegen die tijd opnieuw een brief van ons.
Opmerkingen van bewoners/omwonenden op het voorlopige ontwerp:
- Wij zijn blij dat de onveilige verkeerssituatie eindelijk wordt aangepakt. De plannen zijn een grote verbetering ten opzichte van de huidige situatie.
- Allereerst grote complimenten voor het huidige voorstel: groen, groter en meer van nu i.p.v. een stenen plek zonder veel uitdaging! Echter één ding ontbreekt: waar is een voetbalveld, basketbalplek of andere plek gebleven waar kinderen actief kunnen bewegen?! Dit zou een mooie toevoeging zijn aan het huidige ontwerp. Waarom met een 9 tevreden zijn, terwijl het een 10 kan worden.
- Tot onze grote verbazing hebben wij geconstateerd dat er parkeerplekken verdwijnen rondom het gebouw. Na jaren strijden voor meer parkeerplekken worden er nu een heleboel weggehaald. Er is al jaren een groot tekort aan parkeerplekken rondom het gebouw.
- Op het 2de deel van het Middenpad is goed nagedacht hoe het verkeer af te remmen. Vanaf de kant van restaurant Boss tot de kruising zou het wenselijk zijn om een wegversmalling aan te brengen.
- We zijn blij met de dorpsplein inrichting en klinkerverharding.
- Als antwoord op een vraag over controle en veiligheid op de avond werd door iemand van verkeer gezegd dat er veel toezichthouders en handhavers ingezet zullen worden. Uit ervaring verwacht ik de komende jaren niet te veel van hun inzet i.v.m. andere prioriteiten.
- Ik kijk uit naar de voorgestelde werkzaamheden/verbeteringen die uitgevoerd gaan worden, het lijkt mij een fijne opknapbeurt voor het gebied.
- De verharde paden langs de H. Wagenmakerstraat zijn een goede aanpassing.
- De enige tip die we hebben is om meer rekstokken te plaatsen. Wij zagen er twee. Er zijn er nu vijf op het schoolplein en daar wordt veel gebruik van gemaakt.
- Het verdwijnen van het zebrapad is onveilig.
- Wij zijn blij met het doorlopend trottoir aan het Middenpad.
Vragen en antwoorden
- Waarom verdwijnt het zebrapad? Dit is onveilig. N.a.v. uw input is het ontwerp op dit punt aangepast.
- Hoeveel neemt het geluid op het Middenpad door toepassing van klinkers? Het vervangen van het asfalt door klinkers zal zorgen voor een iets verhoogde geluidstoename. Deze valt binnen de gestelde normen. Het extra geluid zal vooral ervaren worden door de weggebruikers wat stimuleert om langzamer te rijden.
- Is het mogelijk de stoepranden hoger te maken om parkeren tegen te gaan? N.a.v. uw input wordt het ontwerp hierop aangepast waarbij de stoeprand in de kiss & ride zone wordt verhoogd naar 10 of 12 cm. Dit maakt het in en uitstappen bij de hoge auto’s van tegenwoordig voor kinderen ook iets eenvoudiger.
- Is er aandacht voor handhaafbaarheid middels bebording of signalering? In overleg met de afdeling Verkeer en de wijkagent wordt gekeken hoe we hier op korte termijn een handhaafbare situatie kunnen creëren.
- Oversteek bij Kiss & Ride is gevaarlijk i.v.m. gebrek aan zicht. Kan de weg daar versmald worden zodat de oversteeklengte beperkt wordt? Dit werkt snelheidsremmend, vergroot zichtbaarheid kinderen en beperkt parkerende ouders direct rondom de oversteek i.v.m. blokkeren weg. Dit punt hebben wij voorgelegd aan bureau Goudappel. Wij zijn van mening dat het versmallen geen optie is aangezien dat voor fietsers een gevaarlijke situatie kan veroorzaken. Het is een risico dat fietsers klemgereden worden door achteropkomend en tegemoetkomend verkeer. In een schoolroute is dat niet wenselijk. Door het aanpassen van de oversteek over het Middenpad (terugbrengen zebra strepen als reactie op de input uit de inloopavond) denken we alsnog een verdere verbetering aan het ontwerp te hebben toegevoegd.
- Is het mogelijk het zicht op het Noorderpad voor autoverkeer vanuit Oosthuizen te verbeteren door de aanwezige boom en heg te snoeien? Zo wordt het kruispunt Noorderpad/Purmerendweg veiliger. Deze vraag hebben wij doorgespeeld aan onze collega’s van Verkeer en Wijkbeheer. Hier komen we als gemeente op terug.
- Is het mogelijk de oversteekplaats ter hoogte van de dam van Hendrik Wagemakerstraat 13 iets verder te plaatsen, bijvoorbeeld tussen de bomen? De poort moet dan ook verplaatst worden. N.a.v. uw input is het ontwerp op dit punt aangepast.
- Er wordt een te kort aan parkeergelegenheid ervaren, dit wordt verergerd door het verminderen van het huidige aantal plekken. Kunnen er in de wat bredere omgeving extra parkeerplekken gerealiseerd worden? Hier kan overlast ervaren worden door het verminderd aantal parkeerplaatsen in de omgeving. De parkeersituatie in de omliggende straten zal door de gemeente gemonitord worden. Op dit moment zijn er meerdere projecten in uitvoering in uw omgeving waarbij parkeren een onderwerp is. Wij zullen in bredere zin het creëren van parkeerplekken in uw omgeving onderzoeken.
- Waarom verdwijnen er parkeerplaatsen terwijl er een tekort aan parkeerruimte wordt ervaren? Het uitgangspunt van de herinrichting is het ontmoedigen van het autogebruik, het terugbrengen van de snelheid van het verkeer en meer ruimte te creëren voor fietsers en voetgangers. Een veiliger en overzichtelijker gebied. Het aantal parkeerplaatsen in de directe omgeving van het MFC wordt daarom teruggebracht. Op dit moment zijn er meerdere projecten in uitvoering in de omgeving waarbij parkeren een onderwerp is. Wij zullen in bredere zin het creëren van parkeerplekken in de omgeving onderzoeken. De scholen en de kinderopvang zullen hun personeel actief stimuleren om hun auto niet in de directe omgeving van de school te parkeren.
- Kunnen er bomen geplant worden aan de waterzijde van het Middenpad vanaf de Purmerenderweg tot de kruising met de Benonistraat? Dit zorgt ervoor dat het Middenpad er meer uitziet als pad en mensen automatisch snelheid verminderen. Daar waar het mogelijk is (talud tussen weg en water) zullen wij het ontwerp hierop aanpassen.
- Is het mogelijk om niet alleen rechts (gezien vanaf de brug) maar ook linksaf een trottoir te maken tot het 1e bruggetje? Hierdoor kan men recht oversteken naar het trottoir. N.a.v. uw input is het ontwerp op dit punt aangepast.
- Kan er een extra wegversmalling aangebracht worden op het stuk vanaf Boss tot aan de kruising met de Benonistraat, in de vorm van plantenbakken? Zo kunnen er niet 2 auto’s tegelijk passeren waardoor automobilisten gedwongen worden om zachter te rijden. Dit punt hebben wij voorgelegd aan bureau Goudappel. Wij zijn van mening dat het versmallen geen optie is aangezien dat voor fietsers een gevaarlijke situatie kan veroorzaken. Het is een risico dat fietsers klemgereden worden door achteropkomend en tegemoetkomend verkeer. In een schoolroute is dat niet wenselijk.
- Kan de Kiss & Ride verplaatst worden naar de H. Wagenmakerstraat bij de groenstrook? Dit is qua verkeersdruk veiliger. De (eenzijdige) kiss and ride strook in de H Wagenmakerstraat is reeds gelegen ter hoogte van de groenstrook
- Hoe zit het met de bereikbaarheid voor het laden en lossen voor zowel de school, de kinderopvang als het buurthuis, nu er meerdere parkeerplekken worden opgeheven? Op dit moment staat er vaak leveranciers stil op het Middenpad. Hoe gaat dat als er een stopverbod wordt ingevoerd? We gaan met de gebruikers van het MFC De Boomgaard in overleg om hiervoor een geschikte oplossing te bedenken.
- Wordt er in de toekomst voldoende handhaving ingezet? De gemeentelijke handhavers dienen handhaven en toezichthoudend op te treden in de gehele gemeente. We zorgen voor een handhaafbare situatie. In overleg kan periodiek extra aandacht worden gegeven aan de omgeving van het MFC.
- Is het mogelijk om de begin- en eindtijden van de twee scholen van elkaar af te laten wijken om de drukte te verdelen? Hierover zijn reeds afspraken gemaakt. De Wilgenhoek en De Bloeiende Perelaar zullen verschillende tijden hanteren.
- Kan er in de linkerhoek van het trottoir ter noorden van de school meer ruimte gecreëerd worden? In de verdere uitwerking zullen we bekijken op welke wijze we dit het best kunnen vormgeven.
- Kan de oversteekplaats vanaf de Benonistraat naar de zuidzijde van het Middenpad zo aangepast worden dat een rechte oversteek mogelijk is? N.a.v. uw input is het ontwerp op dit punt aangepast.
- Past het huidige plan binnen het bestemmingsplan? Ja.
- De enige tip die we hebben is om meer rekstokken te plaatsen. Wij zagen er twee. Er zijn er nu vijf op het schoolplein en daar wordt veel gebruik van gemaakt. Kunnen er meer geplaatst worden? De inrichting van het schoolplein is een project van de scholen, het buurthuis en de kinderopvang. Uw suggestie hebben wij met hen gedeeld.
- De ‘Muziek koepel’ bij het noordplein is niet nodig en kost ruimte. Kan hier iets anders voor in de plaats komen? De inrichting van het schoolplein is een project van de scholen, het buurthuis en de kinderopvang. Uw suggestie hebben wij met hen gedeeld.
- Kan er een voetbal-, basketbal- of ander sportveld ingevoegd worden in het huidige ontwerp? De inrichting van het schoolplein is een project van de scholen, het buurthuis en de kinderopvang. Uw suggestie hebben wij met hen gedeeld.
- Door parkeervlakken wordt het zicht op/vanaf uitrit parkeerterrein Boss zeer beperkt. Is hier over nagedacht? Er wordt voldoende afstand in acht genomen om dit zicht niet te beperken.
- De verplaatsing van het hekwerk aan de kant van de H. Wagenmakerstraat zorgt voor een nog smaller trottoir. Bij ophalen/brengen lopen mensen nu al over de weg en tussen de auto’s omdat het trottoir bezet is met wachtende ouders en kinderen. Dit wordt verergerd bij een smaller trottoir. De oversteekplaatsen, wachtplekken en fietsenrekken komen op andere plekken te liggen. De ouders wachten straks op hun kinderen binnen de hekken van het schoolplein.
- De ca. 8 aanwezige parkeerplaatsen ten noorden van de school zijn al langere tijd afgesloten middels betonblokken. Dit heeft als gevolg dat bezoekers van de speeltuin hun auto parkeren op de enkele (langsparkeer)plaatsen langs het hek aan de Kruidenierspeerstraat. Dit zorgt er nog meer voor dat bewoners en bezoekers in het weekend de auto niet kunnen parkeren. De parkeerplaatsen aan de Kruidenierspeerstraat zijn openbare parkeerplaatsen. Bezoekers van de speeltuin mogen daar hun auto parkeren, net als bewoners, bezoekers en andere automobilisten.