Informatie voor gedupeerde ouders

Voor gedupeerde ouders van de kinderopvang toeslagaffaire is er hulp van de gemeente.

Welke hulp nodig is, kunnen we alleen samen bepalen. Dat doen we in een gesprek. We zorgen ervoor dat het hulp op maat is.

  • Misschien is die hulp uitleg over zaken die u ingewikkeld vindt. Of hulp bij zaken waar u heel erg tegenop ziet. Bijvoorbeeld zaken op een rij zetten en overzicht over uw geld en geldzaken krijgen.
  • Het kan ook zijn dat u zich ergens zorgen over maakt en graag wilt dat iemand met u meedenkt. En de weg wijst naar de juiste hulp. Hulp om uw thuissituatie te verbeteren, werk te vinden of bij gezondheidsproblemen. De hulp kan voor u zijn, voor uw kinderen of voor het hele gezin.
  • Als u het fijn vindt kan onze medewerker vanuit de gemeente bij gesprekken zijn die u met de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT) heeft. Die gesprekken gaan vaak over de beoordeling van uw financiële compensatie en schade. Onze medewerker kan ook helpen bij het inleveren van uw privé schulden.
  • Heeft u specialistische hulp nodig, zoals van een psycholoog? Dan is het goed om ook dat te bespreken met onze medewerker. Ook daar kunnen we u bij helpen.
  • Soms heeft u ook hulp in of rond het huis nodig. Zoals onderhoud dat u eerder niet kon doen door problemen met de kinderopvangtoeslag. Ook dat kan u met de medewerker bespreken. Samen kijken jullie wat in uw geval passende hulp is.

Plan van aanpak

De medewerker van de gemeente houdt overzicht over de hulp en houdt contact.

Ook stellen we samen een plan van aanpak op. Hierin staan alle afspraken over de hulp die aangeboden wordt. Dit plan gaat mee naar huis. Zo kunt u nog eens rustig alle afspraken nalezen. Heeft u vragen? Die kunt u ook altijd aan de medewerker stellen!

Contact

In onze gemeente werkt een team van medewerkers die veel weten over de toeslagenaffaire en over de hulp die geboden kan worden. Zij hebben al vele gesprekken gevoerd met ouders en kinderen en ze weten precies hoe het herstelproces van UHT eruit ziet. Ze denken graag met u mee over hoe uw leven weer op de rit kan komen. U mag ze alles vragen.

We zijn bereikbaar via algemene Klant Contact Centrum van de gemeente Purmerend op het nummer 0299 452 452. U kunt vragen naar een medewerker die zich bezig houdt met de toeslagaffaire. Of stuur een e-mail naar kot@purmerend.nl.

De Rijksbelastingdienst is begin 2022 gestart met het oplossen van schulden van gedupeerde ouders/toeslagpartners van de kinderopvangtoeslagaffaire.

In een brief vraagt de Belastingdienst u om als gedupeerde uw privé schulden door te geven. U kunt uw schuldenlijst doorgeven via het loket op de website van de Sociale Banken Nederland. U hoeft niet te wachten tot u de brief hierover ontvangt.

Als u het lastig vindt om uw privé schulden online door te geven of om een overzicht te maken van uw schulden, dan kan de gemeente u hierbij ondersteunen. U kunt uw contactpersoon bellen via 0299 452 452.

De Belastingdienst heeft het ‘Serviceteam gedupeerden Kinderopvangtoeslag’ opgezet om te herstellen wat fout is gegaan. Op de website van de belastingdienst staat wat u kunt doen en kunt u zich aanmelden als gedupeerde.

Contact

  • 0299 452 452. Vraag naar een medewerker die zich bezighoudt met de toeslagaffaire.
  • kot@purmerend.nl.