Vervangen riolering Middenbeemster

In de Johannes Ruijterstraat, Gerrit Hoogstraatenlaan, Elias Doetsstraat is het werk voor nu klaar. De beplanting wordt in het plantseizoen aangebracht, vanaf november 2024. In de Hugo de Grootstraat zijn de werkzaamheden opgeschoven.

Bouwkundige vooropname

Bij het uitvoeren van de werkzaamheden houden we rekening met de omgeving en proberen overlast door trillingen en geluid te beperken. Daarnaast bieden we omwonenden aan om een gratis bouwkundige vooropname te laten doen. Een onafhankelijk bureau stelt daarbij de staat van de woning vast voor de werkzaamheden. Zo kan eventuele schade door of tijdens de werkzaamheden beter worden aangetoond.

Tijdens de werkzaamheden kunt u met vragen terecht bij de uitvoerder, Johnny Spijk, telefonisch is hij te bereiken via 075 616 04 10.

Hugo de Grootstraat

Door de werkzaamheden aan de brug in de Schoolstraat zijn deze werkzaamheden opgeschoven. De planning is opnieuw veranderd. We beginnen later dan gepland met de werkzaamheden. We verwachten in het 4e kwartaal van 2024 van start te gaan in plaats van na de bouwvakantie 2024. We houden bewoners op de hoogte.

Kerkhoflaan

De werkzaamheden hier zijn afgerond. De inrichting van de Kerkhoflaan is niet veranderd. De riolering is vervangen.

De reacties zijn verwerkt en zoveel mogelijk meegenomen in het definitief ontwerp.

Afbeelding
Definitieve ontwerp

Eenrichtingsverkeer

De Hugo de Grootstraat wordt eenrichtingsverkeer. Dit heeft te maken met de ruimte die nodig is voor de verschillende functies van de straat. Denk daarbij aan het plaatsen van bomen en het maken van parkeervakken. Voor de rijrichting is gekozen van West naar Oost. Dit doen we omdat:

  • Parkeren dan gebeurt aan de bijrijderszijde (rechts). Het uitparkeren is dan veiliger omdat het zicht op de weg voor de bestuurder beter is.
  • Achteruit inparkeren aan de bijrijderszijde (rechts) een aangeleerde speciale handeling is bij de rijles. Daardoor is het parkeren aan de kant van de stoep makkelijker en veiliger voor de bestuurder.

Parkeren

Door het aanleggen van parkeervakken zorgen we voor voldoende ruimte bij de uitritten. Zo hebben bestuurders goed zicht op de weg. Ook zijn de vakken korter gemaakt. Zo kunnen we meer parkeervakken aanleggen. Deze zijn in lijn met de woningen ernaast.

Openbare verlichting

Tijdens de bewonersavond zijn er meerdere vragen gesteld over de locatie van de lichtmasten. Daaruit komt naar voren dat bewoners deze naar de overzijde van de weg (even zijde) willen verplaatsen. Dit in verband met lichtoverlast. We hebben besloten om aan de overzijde vier locaties te bepalen. Hier staan de masten verder van de woningen af en geven dus minder lichtoverlast.

Bomen

Bomen in de stoep krijgen nu geen kans om helemaal te groeien. Daarom worden deze gekapt. We willen straten duurzaam inrichten. Bijvoorbeeld door bomen te plaatsen die voldoende schaduw geven en zorgen voor een aantrekkelijke woonomgeving. In het definitieve ontwerp is ruimte voor grotere plantvakken zodat de nieuwe bomen genoeg kans krijgen om uit te groeien tot grote mooie bomen. De bomen zijn maximaal 8 meter hoog. Het soort bomen is nog niet gekozen. Hierover kunnen omwonenden nog meedenken.

Van voorlopig naar definitief ontwerp

Met de aanpassing van het voorlopig ontwerp naar tweerichtingsverkeer is het grootste bezwaar van de bewoners opgelost, het instellen van eenrichtingsverkeer. Ook het verplaatsen van de parkeervakken aan de Johannes Ruijterstraat naar de overkant van de straat was een wens van bewoners.

Afbeelding
Definitieve ontwerp

Geen eenrichtingsverkeer

De meeste bewoners gaan nu met de auto via de Elias Doetsstraat naar hun woning. Bij een eenrichtingsweg moeten bewoners omrijden via de Cornelis ten Hoopestraat en de Johannes Ruijterstraat. Dit is niet ideaal omdat dit zorgt voor drukte, onder andere schoolgaande jeugd, op de Cornelis ten Hoopestraat. Dit is ook in de spits het geval in combinatie met parkeren op de rijbaan. In het definitieve ontwerp is daarom de weg weer tweerichtingsverkeer. Dit is ook een veelgehoorde wens van bewoners.

Parkeren

In een deel van de Gerrit Hoogstratenlaan is er gekozen om parkeren op de rijbaan toe te staan in plaats van het aanleggen van parkeervakken. Hierdoor kunnen bestelbussen, aanhangers, caravans en andere voertuigen makkelijker geparkeerd worden.

In de Elias Doetsstraat en Johannes Ruijterstraat is wel ruimte om parkeervakken aan te leggen. Deze worden afgewisseld met boomplantvakken. Ook nu wordt extra ruimte gegeven aan de bomenrij vlak langs de rijbaan. Dit op advies van de afdeling boombeheer van de gemeente.

Op verzoek van bewoners zijn de parkeervakken aan de Johannes Ruijterstraat verplaatst naar de overkant van de straat. Hierdoor kunnen bewoners makkelijker in- en uitrijden bij de inritten.

Bomen

Bomen in de stoep krijgen nu geen kans om helemaal te groeien. Daarom worden deze gekapt. We willen straten duurzaam inrichten. Bijvoorbeeld door bomen te plaatsen die voldoende schaduw geven en zorgen voor een aantrekkelijke woonomgeving. In het definitieve ontwerp is ruimte voor grotere plantvakken zodat de nieuwe bomen genoeg kans krijgen om uit te groeien tot grote mooie bomen. Het aantal bomen in de Elias Doetsstraat gaat van 7 naar 5 stuks. Er komt daar één parkeervak bij. De bomen zijn maximaal 8 meter hoog. Het soort bomen is nog niet gekozen. Hierover kunnen omwonenden nog meedenken.

Contact

Bouwapp

Blijf op de hoogte via de BouwApp:

  1. Download de gratis BouwApp.
  2. Ga naar ‘zoek project’.
  3. Zoek bijvoorbeeld op ‘Riolering Hugo de Grootstraat’
  4. Selecteer project en klik op ‘Toevoegen aan favorieten’