Voorlopig ontwerp riolering Wormerplein en De Vriesplein

Op 9 september 2025 was er een informatieavond over het voorlopig ontwerp. Tot 19 september 2025 kon u reageren. Alle reacties zijn bekeken en waar mogelijk verwerkt in het definitief ontwerp.

Samenvatting voorlopig ontwerp

Op het definitief ontwerp is te zien wat er boven en onder de grond komt. Hieronder leest u een samenvatting van punten die u kunt zien op het definitief ontwerp.

  • Openbare ruimte
    Het ontwerp gaat over het gebied waar de gemeente verantwoordelijk voor is.
     
  • Vervanging riolering
    De straat gaat open voor het vervangen van het riool. Netbeheerders kunnen vooraf ook nog werkzaamheden uitvoeren.
     
  • Toegankelijkheid
    Hulpdiensten kunnen het gebied altijd blijven bereiken.
     
  • Verkeer
    Er komt 1 in- en uitgang voor verkeer via de Van IJsendijkstraat.
     
  • Parkeerplaatsen
    Op het Wormerplein komen iets meer parkeerplaatsen terug dan nu (alleen op marktdagen zijn er minder plaatsen). Op het De Vriesplein komen iets minder parkeerplaatsen terug, omdat er ruimte nodig is voor draaicirkels van grotere voertuigen.
     
  • Fietsparkeren
    Er komen centrale plekken om fietsen te parkeren.
     
  • Groen
    Het plein krijgt groen, zoals nieuwe bomen.
     
  • Nieuwe bestrating
    De openbare ruimte krijgt nieuwe stenen, passend bij de uitstraling van andere opgeknapte delen van de wijk.
     
  • Openbare verlichting
    Er komen nieuwe lantaarnpalen op het plein.
     
  • Terrassen en uitstallingen
    Er is rekening gehouden met bestaande vergunningen voor terrassen en uitstallingen.
     
  • Markt
    De zaterdagmarkt verhuist naar het parkeerplein tussen de winkels.
     
  • Afvalinzameling
    Op het plein komen ondergrondse en bovengrondse containers. Let op: de afvalinzameling van winkeliers en ondernemers valt buiten dit plan. Dit regelen zij zelf.

Veelgestelde vragen over verkeer en parkeren

Groenstroken zijn bedoeld voor groen. Een groenstrook bestaan uit bijvoorbeeld gras, planten en stroken. Deze strook willen we aanplanten met groenblijvende, stekelhoudende heesters die het vak volledig vullen. Ter afwisseling en verfraaiing planten we enkele grotere, solitaire heesters in het midden. We doen dit zodat de strook zijn groenfunctie behoudt en niet gebruikt wordt als doorgang of parkeerplek.

Dit komt terug in het groenplan dat gemaakt wordt voor het Wormerplein en De Vriesplein. Groen heeft voordelen voor onder andere klimaatbestendigheid.

Het is de bedoeling dat overhangend groen voor de uitvoering wordt teruggebracht tot de perceelsgrens. Hierover worden de bewoners ook vooraf geïnformeerd. Als de overlast na afronding van het project ontstaat, kunt u een melding te maken via de app Zo Gemeld.

Vanwege de verplaatsing van de markt kunnen de bestaande plekken niet gehandhaafd worden. Er is daarom gekeken naar andere plekken op de markt. In het definitief ontwerp zijn deze mindervalideplekken dichter naar het winkelcentrum verplaatst.

In de huidige situatie wordt de laad- en loshaven hiervoor gebruikt. In de nieuwe situatie kan deze plek hiervoor ook gebruikt worden. De laad- en loshaven ligt tegen het winkelcentrum aan, aan de kant van de bloemenwinkel. Als de laad- en loshaven niet beschikbaar is, bijvoorbeeld tijdens marktdagen, kan er tijdelijk van de rijbaan gebruik worden gemaakt.

We brengen pijlen aan op de weg die aangeven in welke richting gereden moet worden. Dit helpt om het verkeer beter te stroomlijnen en voorkomt verwarring bij weggebruikers. Daarnaast verbeteren we de toegang voor fietsers bij de rotonde Van IJsendijkstraat – Burgemeester D. Kooimanweg. Door deze aansluiting aan te passen, wordt het voor fietsers eenvoudiger en veiliger om het Wormerplein te bereiken.

We maken op het Wormerplein zo efficiënt mogelijk gebruik van het plein, waarbij we ook hebben gekeken om zoveel mogelijk parkeerplekken terug te brengen. Op het Wormerplein is het niet mogelijk om extra parkeerplaatsen toe te voegen.

We gaan gele strepen aanbrengen langs de kant van de weg op het De Vriesplein, om de zichtbaarheid van het parkeerverbod te vergroten. Ziet u dat daar toch geparkeerd wordt, meldt dit dan via de app Zo Gemeld.

Er worden nieuwe fietsnietjes geplaatst. Per locatie wordt gekeken hoe de fietsnietjes het beste te combineren zijn met de terrassen en de doorgang voor voetgangers. Het kan zijn dat het ontwerp op bepaalde punten nog wordt aangepast, zodat alles goed elkaar is afgestemd.

Tijdens de rioolvervanging en herinrichting van het Wormerplein gaan we niets doen met betaald parkeren.

Betaald parkeren is op dit moment niet aan de orde in dit gebied. Voor het invoeren van parkeerregulering gelden op dit moment de volgende drie voorwaarden:

  1. De buurt moet grenzen aan een bestaand gebied met parkeerregulering.
  2. De parkeerdruk in de gehele buurt of wijk moet hoog zijn.
  3. Er moet voldoende draagvlak zijn onder bewoners en ondernemers.

Op dit moment is er geen sprake van de eerste twee voorwaarden. Het draagvlak onder bewoners en ondernemers is ons niet bekend.

De gemeente werkt momenteel aan een nieuw parkeerbeleid. De voorwaarden voor betaald parkeren vormen hierin een belangrijk onderdeel. Naar verwachting wordt het nieuwe beleid eind dit jaar aan de gemeenteraad voorgelegd.

De huidige goedkeurde laadpalen worden meegenomen op het ontwerp (geldt ook voor Wormerplein 72). Nieuwe laadpalen en/of andere plekken voor de laadpalen moeten aangevraagd worden.