Definitief ontwerp riolering Wormerplein en De Vriesplein

Op 9 september 2025 was er een informatieavond over het voorlopig ontwerp. Tot 19 september 2025 kon u reageren. Alle reacties zijn bekeken en waar mogelijk verwerkt in het definitief ontwerp.

Samenvatting definitief ontwerp

Op het definitief ontwerp is te zien wat er boven en onder de grond komt. Hieronder leest u een samenvatting van punten die u kunt zien op het definitief ontwerp.

  • Samenvatting definitief ontwerp
    Op het definitief ontwerp is te zien wat er boven en onder de grond komt. Hieronder leest u een samenvatting van punten die u kunt zien op het definitief ontwerp.
     
  • Openbare ruimte
    Het ontwerp gaat over het gebied waar de gemeente verantwoordelijk voor is.
     
  • Vervanging riolering
    De straat gaat open voor het vervangen van het riool. Netbeheerders kunnen vooraf ook nog werkzaamheden uitvoeren.
     
  • Toegankelijkheid
    Hulpdiensten kunnen het gebied altijd blijven bereiken.
     
  • Verkeer
    Er komt 1 in- en uitgang voor verkeer via de Van IJsendijkstraat.
     
  • Parkeerplaatsen
    Op het Wormerplein komen iets meer parkeerplaatsen terug dan nu (alleen op marktdagen zijn er minder plaatsen). Op het De Vriesplein komen iets minder parkeerplaatsen terug, omdat er ruimte nodig is voor draaicirkels van grotere voertuigen.
     
  • Fietsparkeren
    Er komen centrale plekken om fietsen te parkeren.
     
  • Groen
    Het plein krijgt groen, zoals nieuwe bomen.
     
  • Nieuwe bestrating
    De openbare ruimte krijgt nieuwe stenen, passend bij de uitstraling van andere opgeknapte delen van de wijk.
     
  • Openbare verlichting
    Er komen nieuwe lantaarnpalen op het plein.
     
  • Terrassen en uitstallingen
    Er is rekening gehouden met bestaande vergunningen voor terrassen en uitstallingen.
     
  • Markt
    De zaterdagmarkt verhuist naar het parkeerplein tussen de winkels.
     
  • Afvalinzameling
    Op het plein komen ondergrondse en bovengrondse containers. Let op: de afvalinzameling van winkeliers en ondernemers valt buiten dit plan. Dit regelen zij zelf.

Wilt u alle reacties zien?
Niet alle informatie staat op deze pagina. Stuur een e-mail naar riooloverwhere@purmerend.nl om alle reacties en suggesties op te vragen.

Veelgestelde vragen over groen

Groenstroken, de naam zegt het al, zijn bedoeld voor groen, bestaande uit bijvoorbeeld gras, planten en stroken. Deze strook willen we aanplanten met heesters die het vak volledig vullen. Ter afwisseling en verfraaiing planten we enkele grotere, solitaire heesters in het midden. We doen dit zodat de strook zijn groenfunctie behoudt en niet gebruikt wordt als doorgang of parkeerplek.

Het is de bedoeling dat overhangend groen voor de uitvoering wordt teruggebracht tot de perceelsgrens. Hierover worden de bewoners ook vooraf geïnformeerd. Als de overlast na afronding van het project ontstaat, kunt u een melding te maken via de app Zo Gemeld.

Veelgestelde vragen verkeer en parkeren

Vanwege de verplaatsing van de markt kunnen de bestaande plekken niet gehandhaafd worden. Er is daarom gekeken naar andere plekken op de markt. In het definitief ontwerp zijn deze mindervalideplekken dichter naar het winkelcentrum verplaatst.

In de huidige situatie wordt de laad- en loshaven hiervoor gebruikt. In de nieuwe situatie kan deze plek hiervoor ook gebruikt worden. De laad- en loshaven ligt tegen het winkelcentrum aan, aan de kant van de bloemenwinkel. Als de laad- en loshaven niet beschikbaar is, bijvoorbeeld tijdens marktdagen, kan er tijdelijk van de rijbaan gebruik worden gemaakt.

We brengen pijlen aan op de weg die aangeven in welke richting gereden moet worden. Dit helpt om het verkeer beter te stroomlijnen en voorkomt verwarring bij weggebruikers. Daarnaast verbeteren we de toegang voor fietsers bij de rotonde Van IJsendijkstraat – Burgemeester D. Kooimanweg. Door deze aansluiting aan te passen, wordt het voor fietsers eenvoudiger en veiliger om het Wormerplein te bereiken.

We maken op het Wormerplein zo efficiënt mogelijk gebruik van het plein, waarbij we ook hebben gekeken om zoveel mogelijk parkeerplekken terug te brengen. Op het Wormerplein is het niet mogelijk om extra parkeerplaatsen toe te voegen.

We gaan gele strepen aanbrengen langs de kant van de weg op het De Vriesplein, om de zichtbaarheid van het parkeerverbod te vergroten. Ziet u dat daar toch geparkeerd wordt, meldt dit dan via de app Zo Gemeld.

Er worden nieuwe fietsnietjes geplaatst. Per locatie wordt gekeken hoe de fietsnietjes het beste te combineren zijn met de terrassen en de doorgang voor voetgangers. Het kan zijn dat het ontwerp op bepaalde punten nog wordt aangepast, zodat alles goed elkaar is afgestemd.

Tijdens de rioolvervanging en herinrichting van het Wormerplein gaan we niets doen met betaald parkeren.

Betaald parkeren is op dit moment niet aan de orde in dit gebied. Voor het invoeren van parkeerregulering gelden op dit moment de volgende drie voorwaarden:

  1. De buurt moet grenzen aan een bestaand gebied met parkeerregulering.
  2. De parkeerdruk in de gehele buurt of wijk moet hoog zijn.
  3. Er moet voldoende draagvlak zijn onder bewoners en ondernemers.

Op dit moment is er geen sprake van de eerste twee voorwaarden. Het draagvlak onder bewoners en ondernemers is ons niet bekend.

De gemeente werkt momenteel aan een nieuw parkeerbeleid. De voorwaarden voor betaald parkeren vormen hierin een belangrijk onderdeel. Naar verwachting wordt het nieuwe beleid eind dit jaar aan de gemeenteraad voorgelegd.

De huidige goedkeurde laadpalen worden meegenomen op het ontwerp (geldt ook voor Wormerplein 72). Nieuwe laadpalen en/of andere plekken voor de laadpalen moeten aangevraagd worden.

De Van IJsendijkstraat valt niet binnen het huidige projectgebied. Wel staat deze straat op de planning om aangepakt te worden na de werkzaamheden aan het Wormerplein en het Cavaljeplein. Wanneer dit precies gebeurt, is op dit moment nog niet bekend. Uw signaal nemen we hierin mee.

Wat betreft het hardrijden: handhaving op snelheid is een taak van de politie. Meldingen hierover kunt u dan ook bij de politie doen. De gemeente heeft beperkte mogelijkheden om snelheid tegen te gaan, omdat de Van IJsendijkstraat een belangrijke route is voor hulpdiensten. Zij geven aan dat daarom verkeersdrempels hier niet wenselijk zijn. Bovendien kunnen drempels zorgen voor geluid- en trillingshinder voor omwonenden.

Om de verkeersveiligheid voor fietsers en voetgangers te verbeteren, kijken we wel naar andere maatregelen. Zo kunnen we oversteekplaatsen voorzien van een middengeleider, die helpt om de snelheid van het verkeer te beperken. Deze maatregel nemen we mee in het ontwerp zodra we de Van IJsendijkstraat gaan herinrichten.

Om de veiligheid te vergroten en om auto’s vanuit De Vriesplein aan te zien komen, worden er in de twee bochten vanaf de Van IJsendijkstraat naar De Vriesplein twee spiegels geplaatst. Daarnaast onderzoeken we of een stukje rijbaan achter het appartementencomplex aan de Van IJsendijkstraat verbreed kan worden door het voetpad iets te versmallen. Op die manier ontstaat er ook meer ruimte voor passerende auto’s. Dit betekent dat er aan die zijde (westelijke kant) geen looproute komt naar het Wormerplein. Er komt aan de oostelijke kant, waar je vanaf de Van IJsendijkstraat naar De Vriesplein gaat, een stoep. Deze stoep loopt door, zodat dit een looproute naar de winkels is.

Aan de inrichting is duidelijk te zien dat het hier om een voetpad gaat. Fietsen op een voetpad is niet toegestaan en er kan daarom worden gehandhaafd. In verband met de toegankelijkheid voor mindervaliden is het plaatsen van extra obstakels op voetpaden niet wenselijk. We willen voorkomen dat mensen met een beperking worden gehinderd in hun mobiliteit. Daarom plaatsen we geen fietsblokkades.

Veelgestelde vragen winkelwagens en markt

Er is voor gekozen om de markt meer op te schuiven naar het winkelcentrum. Hierdoor verwachten we dat er op zaterdagen meer verbinding is tussen het winkelcentrum en de markt. Met het opknappen van het plein moeten we rekening houden met de eisen (onder andere afmetingen) die hieraan gesteld worden. De ruimte op de stoep aan de lange zijde van het Wormerplein wordt daardoor minder maar blijft wel voldoende toegankelijk.

De nieuwe plek is afgestemd met de betrokkenden, zoals de marktondernemers zelf en nood- en hulpdiensten. Daarnaast is rekening gehouden met voldoende ruimte voor de doorgang van bezoekers.

Op zaterdagen zijn er tijdens de markt minder parkeerplaatsenbeschikbaar.In de huidige situatie neemt de markt ook een aantal parkeerplaatsen in. Deze afweging is gemaakt met de voordelen dit het met zich meebrengt, zodat de inrichting van de openbare ruimte wordt verbeterd.

Voor het verplaatsen van de markt gaan we een aangepast inrichtingsplan, wat hoort bij de marktverordening, voorstellen aan de gemeenteraad via het college. Dit wordt voorbereid na het definitief ontwerp.

Op het ontwerp is rekening gehouden met twee parkeerplaatsen die bestemd zijn voor het stallen van de winkelwagens. Deze zijn gesitueerd op het parkeerterrein van het Wormerplein. Het is wel van belang dat de supermarkt deze plekken bijhoudt en te vee winkelwagens worden opgeruimd. Hierover vindt nog overleg plaats met de Vomar. Het ergens anders neerzetten van winkelwagentjes door personen, heeft met gedrag te maken. Daar kunnen we vanuit het project helaas niets aan doen.

We onderzoeken momenteel de mogelijkheden hiervan tijdens de uitvoering van het werk. Als blijkt dat er ruimte is voor aanvullende maatregelen, zoals het (tijdelijk) vervallen van precario, dan worden de betrokken ondernemers en winkeliers hierover geïnformeerd.

Veelgestelde vragen openbare ruimte

We plaatsen alleen terug wat er al was. Wel wordt er gekeken of we iets met een (betonnen) zitrand kunnen doen, rondom de nieuwe bomen in het voetgangersgebied van het winkelcentrum.

We gaan de riolering in de openbare ruimte vervangen. Dan brengen we de openbare ruimte ook weer op hoogte, waarmee de verzakkingen zijn opgelost.

Tijdens de rioolvervanging en de herinrichting van de openbare ruimte plaatsen wij geen camera’s. Dit heeft met (sociale) veiligheid te maken. 

We bevinden ons momenteel in de fase van het voorlopig ontwerp en werken toe naar het definitief ontwerp. In het nieuwe jaar verwachten we meer duidelijkheid over de fasering van de werkzaamheden.

Winkeliers en ondernemers worden hierover tijdig geïnformeerd, zodat we hierover samen het gesprek kunnen voeren. De verwachting is dat de werkzaamheden ongeveer een jaar in beslag zullen nemen. We proberen het werk in delen op te knippen, maar op dit moment kunnen we daar nog geen toezeggingen over doen.

Wij gaan het riool vervangen en het Wormerplein inrichten. De suggestie voor het buurtcentrum is doorgegeven aan de wijkmanager.

Dit is gemeentegrond en nemen we mee in de uitwerking van het ontwerp.