Voorlopig ontwerp riolering Wormerplein en De Vriesplein
Op 9 september 2025 was er een informatieavond over het voorlopig ontwerp. Tot 19 september 2025 kon u reageren. Alle reacties zijn bekeken en waar mogelijk verwerkt in het definitief ontwerp.
Samenvatting voorlopig ontwerp
Op het definitief ontwerp is te zien wat er boven en onder de grond komt. Hieronder leest u een samenvatting van punten die u kunt zien op het definitief ontwerp.
- Openbare ruimte
Het ontwerp gaat over het gebied waar de gemeente verantwoordelijk voor is.
- Vervanging riolering
De straat gaat open voor het vervangen van het riool. Netbeheerders kunnen vooraf ook nog werkzaamheden uitvoeren.
- Toegankelijkheid
Hulpdiensten kunnen het gebied altijd blijven bereiken.
- Verkeer
Er komt 1 in- en uitgang voor verkeer via de Van IJsendijkstraat.
- Parkeerplaatsen
Op het Wormerplein komen iets meer parkeerplaatsen terug dan nu (alleen op marktdagen zijn er minder plaatsen). Op het De Vriesplein komen iets minder parkeerplaatsen terug, omdat er ruimte nodig is voor draaicirkels van grotere voertuigen.
- Fietsparkeren
Er komen centrale plekken om fietsen te parkeren.
- Groen
Het plein krijgt groen, zoals nieuwe bomen.
- Nieuwe bestrating
De openbare ruimte krijgt nieuwe stenen, passend bij de uitstraling van andere opgeknapte delen van de wijk.
- Openbare verlichting
Er komen nieuwe lantaarnpalen op het plein.
- Terrassen en uitstallingen
Er is rekening gehouden met bestaande vergunningen voor terrassen en uitstallingen.
- Markt
De zaterdagmarkt verhuist naar het parkeerplein tussen de winkels.
- Afvalinzameling
Op het plein komen ondergrondse en bovengrondse containers. Let op: de afvalinzameling van winkeliers en ondernemers valt buiten dit plan. Dit regelen zij zelf.
Veelgestelde vragen over verkeer en parkeren
Wat is de bedoeling van de groenstrook aan De Vriesplein wat achter de fietsenwinkel ligt?
Groenstroken zijn bedoeld voor groen. Een groenstrook bestaan uit bijvoorbeeld gras, planten en stroken. Deze strook willen we aanplanten met groenblijvende, stekelhoudende heesters die het vak volledig vullen. Ter afwisseling en verfraaiing planten we enkele grotere, solitaire heesters in het midden. We doen dit zodat de strook zijn groenfunctie behoudt en niet gebruikt wordt als doorgang of parkeerplek.
Dit komt terug in het groenplan dat gemaakt wordt voor het Wormerplein en De Vriesplein. Groen heeft voordelen voor onder andere klimaatbestendigheid.
Het trottoir aan de rechterzijde aan De Vriesplein is niet te belopen vanwege overhangend groen. Wordt dit weggehaald?
Het is de bedoeling dat overhangend groen voor de uitvoering wordt teruggebracht tot de perceelsgrens. Hierover worden de bewoners ook vooraf geïnformeerd. Als de overlast na afronding van het project ontstaat, kunt u een melding te maken via de app Zo Gemeld.
Krijgen de invalideparkeerplaatsen een andere plek dichterbij het winkelcentrum?
Vanwege de verplaatsing van de markt kunnen de bestaande plekken niet gehandhaafd worden. Er is daarom gekeken naar andere plekken op de markt. In het definitief ontwerp zijn deze mindervalideplekken dichter naar het winkelcentrum verplaatst.
Waar is de parkeerplek voor aanvullend openbaar vervoer, bijvoorbeeld voor ouderen?
In de huidige situatie wordt de laad- en loshaven hiervoor gebruikt. In de nieuwe situatie kan deze plek hiervoor ook gebruikt worden. De laad- en loshaven ligt tegen het winkelcentrum aan, aan de kant van de bloemenwinkel. Als de laad- en loshaven niet beschikbaar is, bijvoorbeeld tijdens marktdagen, kan er tijdelijk van de rijbaan gebruik worden gemaakt.
Kan de straat als eenrichtingsverkeer worden ingericht?
We brengen pijlen aan op de weg die aangeven in welke richting gereden moet worden. Dit helpt om het verkeer beter te stroomlijnen en voorkomt verwarring bij weggebruikers. Daarnaast verbeteren we de toegang voor fietsers bij de rotonde Van IJsendijkstraat – Burgemeester D. Kooimanweg. Door deze aansluiting aan te passen, wordt het voor fietsers eenvoudiger en veiliger om het Wormerplein te bereiken.
Komen er extra parkeerplekken bij het Wormerplein?
We maken op het Wormerplein zo efficiënt mogelijk gebruik van het plein, waarbij we ook hebben gekeken om zoveel mogelijk parkeerplekken terug te brengen. Op het Wormerplein is het niet mogelijk om extra parkeerplaatsen toe te voegen.
Hoe wordt het parkeerprobleem op het De Vriesplein op zaterdag beperkt?
We gaan gele strepen aanbrengen langs de kant van de weg op het De Vriesplein, om de zichtbaarheid van het parkeerverbod te vergroten. Ziet u dat daar toch geparkeerd wordt, meldt dit dan via de app Zo Gemeld.
Komen er ruimere fietsrekken?
Er worden nieuwe fietsnietjes geplaatst. Per locatie wordt gekeken hoe de fietsnietjes het beste te combineren zijn met de terrassen en de doorgang voor voetgangers. Het kan zijn dat het ontwerp op bepaalde punten nog wordt aangepast, zodat alles goed elkaar is afgestemd.
Wordt de omgeving betaald parkeren?
Tijdens de rioolvervanging en herinrichting van het Wormerplein gaan we niets doen met betaald parkeren.
Betaald parkeren is op dit moment niet aan de orde in dit gebied. Voor het invoeren van parkeerregulering gelden op dit moment de volgende drie voorwaarden:
- De buurt moet grenzen aan een bestaand gebied met parkeerregulering.
- De parkeerdruk in de gehele buurt of wijk moet hoog zijn.
- Er moet voldoende draagvlak zijn onder bewoners en ondernemers.
Op dit moment is er geen sprake van de eerste twee voorwaarden. Het draagvlak onder bewoners en ondernemers is ons niet bekend.
De gemeente werkt momenteel aan een nieuw parkeerbeleid. De voorwaarden voor betaald parkeren vormen hierin een belangrijk onderdeel. Naar verwachting wordt het nieuwe beleid eind dit jaar aan de gemeenteraad voorgelegd.
Welke laadpalen worden meegenomen op het ontwerp?
De huidige goedkeurde laadpalen worden meegenomen op het ontwerp (geldt ook voor Wormerplein 72). Nieuwe laadpalen en/of andere plekken voor de laadpalen moeten aangevraagd worden.