Stempas en identiteitsbewijs

Om te kunnen stemmen heeft u een stempas en identiteitsbewijs nodig. Neem dit mee naar het stembureau.

Stempas

U krijgt uw stempas uiterlijk 15 oktober 2025 thuisgestuurd. 

Heeft u op 16 oktober 2025 nog geen stempas ontvangen of bent u deze kwijtgeraakt? 

Tot uiterlijk dinsdag 28 oktober 2025 12.00 uur kon u persoonlijk aan de balie van het stadhuis een vervangende stempas aanvragen. Na 12.00 uur op dinsdag 28 oktober kunnen er geen passen meer worden afgegeven.

Als de stempas nog heel en volledig leesbaar is, is dit geen probleem. Ook een klein scheurtje hoeft niet erg te zijn, zolang de pas verder maar heel is. Twee aan elkaar geplakte helften kunnen niet meer op echtheid gecontroleerd worden. Vraag dan op tijd een vervangende stempas aan. Twijfelt u of uw stempas nog bruikbaar is? Neemt u dan contact met ons op.

Identiteitsbewijs

  • U kunt zich identificeren met een paspoort, rijbewijs of identiteitskaart.
  • Uw identiteitsbewijs mag maximaal 5 jaar verlopen zijn. Dus geldig tot 30 oktober 2020 of een recentere datum.

Of kunt u niet meer op tijd een nieuw identiteitsbewijs aanvragen? Dan kunt u een andere kiezer een volmacht geven om namens u te stemmen. Hoe u dat doet, leest u bij Iemand anders laten stemmen.

Met een verklaring van vermissing, afgegeven door de gemeente, kunt u toch stemmen. Neem dan ook een pasje mee waar uw foto op staat. Bijvoorbeeld van een gepersonaliseerde ov-chipkaart.