Identiteitskaart aanvragen

Een identiteitskaart vraagt u persoonlijk aan. Maak hiervoor een afspraak. U kunt de kaart na 5 werkdagen ophalen. Bij het aanvragen van een identiteitskaart voor een kind moet het kind zelf ook bij de afspraak aanwezig zijn.

Verloopt uw paspoort of identiteitskaart in 2024?

Wacht niet te lang met vernieuwen!

Dit jaar verwachten wij namelijk topdrukte bij aanvragen. Hierdoor kan de wachttijd oplopen. Maak dus direct een afspraak zodra u een herinneringsbrief ontvangt (of eerder).

Woont u in Purmerend en bent u in het bezit van DigiD? Dan kunt u de aanvraag van een identiteitskaart online voorbereiden (mogelijk vanaf 12 jaar). Daarna maakt u een afspraak om de aanvraag in het stadhuis af te ronden.

Online aanvraag voorbereiden

Als u online de aanvraag voorbereidt

  • U logt in met DigiD
  • U vult uw e-mailadres in (op dit adres ontvangt u de bevestiging van uw aanvraag)
  • U betaalt met Ideal
  • Let op! U logt uit en maakt direct een afspraak om de aanvraag af te ronden in het stadhuis. Die afspraak moet binnen 4 weken gebeuren na de online voorbereiding. Als u in het stadhuis bent geweest maken wij de aanvraag verder in orde. U kunt het paspoort na 5 werkdagen ophalen.

Komt u liever direct naar het stadhuis zonder online voorbereiding? Maak dan eerst een afspraak.

Maak een afspraak

Meenemen naar de afspraak

  • Alle identiteitsbewijzen en paspoorten die u hebt. Ook als ze zijn verlopen.
  • Een recente pasfoto niet ouder dan 6 maanden. Lees aan welke eisen de foto moet voldoen. Pasfoto’s gemaakt in een pasfotohokje voldoen in de meeste gevallen niet aan de gestelde eisen.

Jonger dan 12 jaar

Bent u jonger dan 12 jaar, neem dan ook het volgende mee:

  • Schriftelijke toestemming van beide ouders of degenen die het gezag hebben.
  • Een (kopie van een) geldig identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs) van beide ouders of degene die het gezag heeft.

Kosten

ProductPrijs
Identiteitskaart volwassene vanaf 18 jaar€ 75,80
Identiteitskaart tot 18 jaar€ 40,90
Extra kosten bij spoedaanvraag€ 57,09

Let op!

Uw nieuwe identiteitskaart heeft een extra functie. U kunt ermee inloggen bij de overheid, het onderwijs, de zorg of uw pensioenfonds. Na het ophalen van uw identiteitskaart bij de gemeentebalie, ontvangt u daarom binnen 5 werkdagen een brief van DigiD. Daarmee kunt u die inlogfunctie activeren. Lees hierover op de website NederlandWereldwijd.

De Nederlandse identiteitskaart (NIK) heeft enkele nieuwe kenmerken: een extra functionaliteit, vingerafdrukken van de kaarthouder op de chip en een QR-code met het BSN op de achterkant. Op de website van Rijksdienst voor identiteitsgegevens leest u alles hierover.

Paspoort aanvragen?

Wilt u geen identiteitskaart, maar een paspoort? Ga dan naar de pagina paspoort aanvragen.

De verschillen tussen een Nederlands paspoort en een Nederlandse ID-kaart zijn:

  • De Nederlandse ID-kaart is als reisdocument geldig binnen de EU-landen, de EER, Monaco, Montenegro, San Marino, Servië, Turkije en Zwitserland. Met een paspoort kunt u wereldwijd reizen.
  • Voor het aanvragen van een ID-kaart is toestemming van ouders of gezaghouders nodig tot 12 jaar. Voor het aanvragen van een paspoort is tot 18 jaar toestemming van de ouders of gezaghouders nodig.
  • Een ID-kaart is een pasje zo groot als een bankpasje. Een paspoort is een boekje.
  • Een ID-kaart is iets goedkoper dan een paspoort.
  • Reist u naar Engeland, Schotland of Noord-Ierland? Vanaf 1 oktober 2021 moet u een paspoort gebruiken om naar het Verenigd Koninkrijk (VK) te reizen.

Heeft u met spoed een paspoort of identiteitskaart nodig? Vraag dit dan vóór 12.00 uur aan. Het is de volgende dag of de dag daarop klaar.

Bij vermissing van een paspoort of identiteitskaart kunt u eventueel na overleg met Burgerzaken gebruikmaken van de spoedprocedure.

Reist u met uw kinderen naar het buitenland? En heeft u een andere achternaam dan zij? Dan kan dit problemen opleveren bij de paspoortcontrole op het vliegveld. U heeft een bewijs nodig dat u de ouder bent of het ouderlijk gezag heeft. Vul daarom voor uw vertrek de verklaring Ouderlijke toestemming in van de Rijksoverheid.

Bent u uw Nederlandse paspoort of identiteitskaart verloren of is dit document gestolen, meld dit dan bij de gemeente. U vult vervolgens bij de gemeente een formulier in waarin u uitlegt op welke manier u het oude document bent kwijtgeraakt. Nadat uw identiteit is vastgesteld, kunt u direct een nieuw document aanvragen en betalen. Neem daarvoor uw andere identiteitsdocumenten (Nederlands rijbewijs of paspoort) mee.

Digitaal melden kan ook.

Digitaal melden

Als u vaker een reisdocument bent kwijtgeraakt, kan de wachttijd langer zijn.

Op de website van de Rijksoverheid leest u naar welke landen u met een identiteitskaart mag reizen. Staat uw land van bestemming niet in de lijst? Dan heeft u een paspoort nodig.