Verslag inloopdag ruimtelijke inpassing woon-zorgvoorziening Jaagweg 15–16

Op zaterdag 27 september organiseerde de gemeente een inloopdag over de ruimtelijke inpassing van de toekomstige woon-zorgvoorziening aan de Jaagweg 15–16.

Ruim 1000 adressen in de omgeving ontvingen een uitnodiging. De inloopdag maakt deel uit van bredere participatie om te komen tot een woon-zorgvoorziening waar toekomstige bewoners de zorg krijgen die ze nodig hebben en waarbij omwonenden zich gehoord en betrokken voelen bij de realisatie ervan.

Er waren 25 omwonenden aanwezig tijdens de inloopdag. Er zijn goede, inhoudelijke gesprekken gevoerd. Tijdens de inloopdag konden omwonenden de eerste ontwerpideeën van het terrein bekijken. Deze zijn opgesteld op basis van input uit eerdere participatie en ruimtelijke randvoorwaarden. Omwonenden kregen uitleg, konden vragen stellen en hun ideeën en aandachtspunten meegeven.

Schetsontwerp en randvoorwaarden

Tijdens de inloopdag kregen bezoekers een eerste indruk van het schetsontwerp. De schets van het terrein bevat onder andere:

  • Een stolp en 3 gebouwen
  • 1 centrale ingang
  • 1 in- en uitrit
  • Parkeerplaatsen
  • Een sportveld
  • Een boomgaard
  • Een sloot en bomen rondom het terrein

Er is gekozen voor 1 in- en uitrit, zodat er goed zicht is op wie het terrein betreedt of verlaat. Ook werd het stolpenbeleid van de gemeente toegelicht als belangrijke randvoorwaarde voor het ontwerp. 

Onderaan dit verslag vindt u de presentatiematerialen die getoond zijn tijdens de inloopdag.

Input van omwonenden

Bezoekers konden via een formulier aangeven hoe belangrijk zij bepaalde onderwerpen vinden. De gemiddelde scores waren als volgt:

  • Hoe belangrijk vindt u de grens tussen de voorziening en de omgeving?
    Denk hierbij aan de hoge haag en een watergang van minimaal 5 meter breed als afscheiding van het terrein.
    • 4,25 / 5
  • Hoe belangrijk vindt u de toegang tot het terrein en het verkeer rondom het terrein?
    Denk aan 1 inrit, 1 centrale in- en uitgang van het terrein en 1 parkeerplaats, allemaal aan de kant van de Jaagweg.
    • 4,88 / 5
  • Hoe belangrijk vindt u maatregelen om uw privacy te waarborgen en overlast tegen te gaan?
    Denk aan uw uitzicht op de locatie, geluidsbeperkende maatregelen, stand van de ramen van de gebouwen en ligging van de gezamenlijke buitenruimte.
    • 4,5 / 5

Ook was er de mogelijkheid om opmerkingen, tips en suggesties achter te laten. Er zijn waardevolle suggesties gedaan, zoals:

  • Een hoge groene haag en brede sloot als afscheiding
  • Een lage haag tussen parkeerterrein en sloot om inkijk en koplamplicht te beperken
  • Camerabewaking voor extra veiligheid
  • Een voetpad naast het fietspad aan de Jaagweg voor betere verkeersveiligheid

De komende tijd blijven we in gesprek met de buurt. Input uit deze gesprekken wordt verwerkt in dit verslag. Alle input nemen we zo veel mogelijk mee bij het verder uitwerken van het ontwerp voor de locatie. Dit betekent ook dat we mogelijk niet al deze punten kunnen verwerken in de plannen. In dat geval leggen we uit waarom we dat zo hebben gedaan.

Veiligheid en beheer

Hoewel veiligheid en beheer geen onderdeel waren van deze bijeenkomst, zijn hierover veel opmerkingen binnengekomen. Denk aan: een noodnummer voor omwonenden, begeleiding van bewoners en verbetering van de verlichting rondom de locatie. Deze onderwerpen worden in 2026 verder uitgewerkt in een veiligheids- en beheersplan. Onderdeel hiervan is een klankbordgroep waarin omwonenden, ondernemers, de gemeente en de zorgpartij deelnemen. Tijdens de inloopdag hebben enkele bezoekers al aangegeven dat zij wel willen deelnemen aan de klankbordgroep.

Vervolgstappen

Zodra het definitieve ontwerp af is, informeren we de omwonenden. In december 2025 leggen we de uitwerking van de plannen voor aan de gemeenteraad. Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om in te stemmen met de aanpak voor het veiligheid- en beheersplan, het definitieve ontwerp van de locatie en de kosten voor het gehele project. Als de gemeenteraad instemt, ziet de planning er als volgt uit:

Participatie veiligheids- en beheersplan | vanaf Q1 2026
Buurtspreekuren | vanaf Q1 2026
Aanbesteding bouwende partij en zorgpartij | Q1 – Q2 2026
Omgevingsvergunning | Q3 – Q4 2026
Start bouw | Q1 2027

Poster met stedenbouwkundige randvoorwaarden, illustraties van terreinindeling, groenvoorzieningen en een kaart met locatie.
Overzicht van bouwproject met plattegrond, woon- en personeelsunits, bestaande situatie en projectlogo’s.