Vragen en antwoorden over locatieonderzoek en voorkeurslocatie Jaagweg 15-16

Hieronder vindt u het antwoord op verschillende vragen over het locatieonderzoek en de voorkeurslocatie van de woon-zorgvoorziening. Deze pagina is bijgewerkt op 15 oktober.

Het is belangrijk dat alle Purmerenders een passende plek hebben om te wonen. Inwoners van Purmerend kunnen voor zorg terecht bij een groot aantal organisaties die hen op weg helpen. Maar soms is er meer nodig om iemand de juiste zorg te bieden.

Ook in Purmerend zijn er inwoners die te maken hebben met multicomplexe problemen. Zij kunnen het beste geholpen worden in een rustige omgeving waarbij op elk moment van de dag zorg direct beschikbaar is. De gemeente en zorgorganisaties zien dat deze woon-zorgvoorziening in Purmerend hard nodig is.

Dit zijn problemen, zoals psychische en sociale problemen of verslaving. Sommige inwoners met deze problemen zijn ook dak- en thuisloos. De verschillende problemen versterken elkaar waardoor zij zich niet aan een gewone woonbuurt of zorginstelling kunnen aanpassen. Omdat zij niet de juiste zorg krijgen of willen krijgen, worden de problemen steeds erger.

De ernst van de problemen uit zich in verschillende vormen van overlast op straat, te denken valt aan intimidatie, geluidsoverlast, vandalisme en/of openbare dronkenschap. Deze groep inwoners is grotendeels in beeld bij hulpverlenende instanties en komt regelmatig in aanraking met handhaving en/of politie vanwege hun gedrag. Sommige inwoners die tot deze doelgroep behoren hebben wel een huis, maar niet de juiste zorg waardoor zij niet in de huidige woonomgeving passen en daar veelvuldig voor overlast situaties zorgen. Anderen zijn dak- of thuisloos en leven veelal op straat; een stressvol en ongestructureerd leven.

Bijvoorbeeld iemand met posttraumatisch stress door een slechte jeugd, die op straat komt te staan, verslaafd raakt aan alcohol, zijn relaties met de familie verliest en foute vrienden opzoekt op straat. Samen veroorzaken zijn overlast, vernieling op staat, stelen bier en slapen buiten op bankjes. In de nachtopvang komen zij regelmatig, maar is het onrustig omdat er geen zicht is op verbetering, waar andere mensen in de nachtopvang wel vooruit komen richting een oplossing.

Of bijvoorbeeld iemand die geen dak boven het hoofd heeft, flinke financiële problemen heeft, elke dag ergens anders op de bank slaapt, geen zorg wil krijgen. In de zomer buiten op straat hangen zijn bij elkaar, in de winter bivakkeren ze in groepjes in het huis van een ander, vaak een sociale huurwoning, waar geen goed dagritme of dagelijkse structuur is. Zij veroorzaken geluidsoverlast en maken ruzie met buren die een gezin hebben en het zat zijn dat er in ’s nachts zoveel muziek en herrie te horen is. Zij lichten de woningcorporatie in die zijn beklag doet bij de gemeente.

We kunnen wel aangeven dat het om Purmerenders gaat die grotendeels in beeld in bij hulpinstanties en zorginstellingen zoals het AOP, Leviaan, team handhaving van de gemeente, de politie. Het is de bedoeling om samen met de zorgorganisaties te komen tot een keuze in welke inwoners hier in deze bijzondere woonvorm passende zorg kunnen ontvangen. Hiervoor moeten we uitsluitingscriteria voor opstellen in samenspraak met de hulpinstanties die hierboven genoemd worden. In het opstellen van de criteria nemen we de zorgen die buurtbewoners ons melden mee. Maar dit gebeurt nadat de gemeenteraad heeft besloten of de Jaagweg 15 en 16 de locatie wordt voor deze voorziening. Die beslissing nemen zij op 28 november. Daarna volgt het uitwerken van een plan voor de locatie, inclusief de aanbesteding van de zorg en het opstellen van uitsluitingscriteria voor de doelgroep voor deze voorziening.

Er zijn is 2020 wel criteria opgesteld waaraan de doelgroep in ieder geval aan moet voldoen (raadsbesluit van 28 mei 2020), maar niet bepaald welke criteria we bewoners uit willen sluiten.

Hierover heeft de gemeenteraad in 2019 gesproken. Die criteria zijn in 2020 vastgesteld. Hieronder leest u de tekst uit het raadsbesluit over de doelgroep die in beeld is:

De voorziening kan onderdak, begeleiding en dagbesteding bieden aan mensen met ernstige multiproblematiek waarbij een verslaving, psychiatrie, een gedragsstoornis of crimineel gedrag een rol kan spelen. Met als uitgangspunt het bieden van een langdurige woonplek, gericht op stabiliteit in plaats van op doorstroom. Overeenkomstige kenmerken van deze personen zijn vaak:

  • dreigend of langdurig dak-/thuisloos;
  • maatschappelijk uitgesloten (geen positief sociaal netwerk);
  • onsamenhangend en grensoverschrijdend gedrag (maatschappelijke overlast);
  • problemen op gebied van werk, financiën, huisvesting en relaties;
  • ontbreken van inzicht in eigen problematiek;
  • zorg mijdend gedrag;
  • niet (meer) in staat tot zelfstandig wonen;
  • lastig te plaatsen zijn in een standaard zorginstelling vanwege de kwetsbaarheid van andere bewoners;
  • moeilijk uit te plaatsen zijn naar een zelfstandige woonvorm. Dit verstopt de doorstroom;
  • terugkerend overlast op straat veroorzaken;
  • beperkt sociaal aanpassingsvermogen;
  • intensieve (1 op 1)begeleiding en monitoring nodig, waarbij de zorgvraag van de inwoner centraal staat en waarbij individuele afspraken gemaakt kunnen worden over middelengebruik.

In eerdere notities is gesproken over een doelgroep waarbij een verslaving een grote rol speelt. Uit recente gesprekken met zorgpartijen is echter gebleken dat er niet altijd sprake is van een verslaving, maar dat de nadruk vooral ligt op mensen met complexe multiproblematiek, waarbij een verslaving een rol kan spelen.

U vindt alle stukken, waaronder het locatieonderzoek, die door de commissie worden besproken op 13 november op de website van de gemeenteraad.

Ja. Andere gemeenten bieden deze zorg ook aan. Daardoor vermindert de overlast en kunnen inwoners beter omgaan met hun problemen. Daardoor leiden ze een rustiger dagelijks leven. Tijdens de informatiebijeenkomsten vertelt Hans Boltjes van het Leger des Heils over de ervaringen in andere gemeenten met diverse vormen van woon-zorgvoorzieningen voor een soortgelijke doelgroep.

In het algemeen zijn de ervaringen rondom andere voorzieningen dat bijvoorbeeld het aantal politiemeldingen van overlast door personen met verward gedrag daalt. En ook dat er minder politie-inzet nodig is rondom deze personen. De ervaringen rondom andere voorzieningen zijn dat signalen van omwonenden na de realisatie van een dergelijke voorziening zeer meevallen. Dit komt omdat de zorgverlening en de locatie helpen in het stabiliseren van de problematiek van de inwoners. Tijdens de informatiebijeenkomsten vertelt Hans Boltjes van het Leger des Heils over de ervaringen in andere gemeenten met diverse vormen van woon-zorgvoorzieningen voor een soortgelijke doelgroep.

Het gaat om een groep van maximaal 35 volwassenen.

Op woensdag 13 november 2024 bespreekt de commissie van de gemeenteraad het locatieonderzoek. Tijdens deze commissievergadering mogen inwoners ook inspreken. Op donderdag 28 november 2024 bespreekt de gemeenteraad het raadsvoorstel van het college.

Na het besluit van de gemeenteraad gaat het college een plan maken voor de locatie. In dit plan wordt het (ver)bouwen van de woon-zorgvoorziening en het invullen van het terrein uitgewerkt. Er zijn diverse mogelijkheden om zowel de locatie als de omgeving leefbaar en veilig te houden. Deze en andere vragen over de inrichting van het terrein en de omgeving willen we samen met de buurt en zorgorganisaties uitwerken zodra de raad heeft besloten dat op deze locatie de voorziening moet komen.

De voorkeurslocatie is ruim, groen en heeft water rondom het terrein. Dat biedt mogelijkheden om de locatie goed in te richten en wensen vanuit alle betrokken partijen mee te nemen in het uitwerken van het plan. Het is de bedoeling om op basis van voorbeelden elders in het land van soortgelijke locaties te kijken wat hier nodig is. Dat hangt ook van de doelgroep en de woonvorm af. Dat is nu nog niet bepaald. Er zijn diverse mogelijkheden om zowel de locatie als de omgeving leefbaar en veilig te houden. Deze en andere vragen over de inrichting van het terrein en de omgeving willen we samen met de buurt en zorgorganisaties uitwerken zodra de raad heeft besloten dat op deze locatie de voorziening moet komen.

Vragen en antwoorden over de bijeenkomsten

Er kunnen ongeveer 50 tot 60 buurtbewoners per bijeenkomst aanwezig zijn.

Ja, u mag aanmelden voor een van de bijeenkomsten voor de hele gemeente. Er is een beperkt aantal plekken, dus het is belangrijk dat u maar voor één bijeenkomst aanmeldt.

Ja. De informatie is tijdens elke bijeenkomst hetzelfde.

U krijgt informatie over waarom deze woon-zorgvoorziening nodig is en over het locatieonderzoek. Ook kunt u vragen stellen aan zorgorganisaties die ervaring hebben met deze groep mensen en woon-zorgvoorzieningen in andere gemeenten. De vragen die gesteld worden tijdens de bijeenkomsten, beantwoorden wij in een speciale digitale nieuwsbrief en op de projectpagina purmerend.nl/woonzorg.

Het bezorgen van de brief begint gelijktijdig met het versturen van het persbericht op dezelfde dag, namelijk 30 september. Het kan zijn dat de bezorger van de brief later die middag bij u de brief bezorgt dan dat het al gepubliceerd is. Dat is heel vervelend, maar dit kunnen we niet voorkomen. Als u de brief helemaal niet ontvangen heeft, kunt u via het mailadres woonzorg@purmerend.nl de brief alsnog per mail ontvangen of op de website purmerend.nl/woonzorg alle informatie teruglezen. Hierin staat ook hoe u kunt aanmelden voor een van de bijeenkomsten. Er zijn ook bijeenkomsten gepland voor andere geïnteresseerden binnen de gemeente. Daarvoor is geen bewonersbrief nodig.

Op 13 november spreekt de gemeenteraad in de commissie over het raadsvoorstel waarin Jaagweg 15 en 16 als voorkeurslocatie wordt geadviseerd. Tijdens deze commissie vergadering kunnen politieke partijen vragen stellen aan de wethouder zorg over het voorstel en vormen zij hun mening. U kunt gebruik maken van de mogelijkheid om in te spreken tijdens de commissievergadering van 13 november 2024. Om in te spreken, moet u zich van tevoren aanmelden bij de griffie. Dit kan tot 16.00 uur op de dag van de vergadering via het aanmeldformulier op de website van de gemeenteraad, via een e-mail naar griffie@purmerend.nl of via telefoonnummer 0299 452 713. Als u zich heeft aangemeld, neemt de griffie daarna contact met u op. Ook kunt u zich richten tot de fracties van de gemeenteraad, via de fractievoorzitters. Meer informatie en contactgegevens vindt u op purmerend.raadsinformatie.nl/leden.

  • In oktober vinden de informatiebijeenkomsten plaats voor omwonenden en geïnteresseerden.
  • Op 13 november bespreekt de commissie van de gemeenteraad het raadsvoorstel voor Jaagweg 15 en 16. Hierbij stellen fracties van de gemeenteraad vragen aan de wethouder zorg die het raadsvoorstel heeft ingediend. Zij vormen dan hun mening over het voorstel. Ook kunnen inwoners die avond inspreken (op basis van aanmelding bij de Griffier)
  • Op 28 november neemt de gemeenteraad een besluit over het raadsvoorstel over Jaagweg 15 en 16.
  • Begin 2025 zal er een planning worden gemaakt waarin het vervolgproces wordt uitgelegd. Hierin wordt ook het participatieproces met de buurt, de gesprekken met zorgpartijen over de uitsluitingscriteria voor de doelgroep en het inrichten van het terrein inclusief het bouwplan meegenomen. Er volgt daarbij ook nog een plan voor de financiering van de voorziening en het opstellen van een omgevingsplan. Beide plannen moeten ook door de gemeenteraad worden besloten.

Ja. Een extern bureau doet verslag van de bijeenkomsten. Deze verslagen worden voor 13 november aangeboden aan de gemeenteraad.

U kunt uw vragen stellen via woonzorg@purmerend.nl. Of neem contact op met de omgevingsmanager Arjen Meinema of wijkmanager Zohra Azzouz via 0299 452 452.